ARC-ohjelmisto toimii palvelumuotoiluprojektin visuaalisena työkaluna sekä tallennuspaikkana. Palvelumuotoiluprojektissa käytetään monia eri palvelumuotoilun työkaluja ja ARC:ssa koko projekti saadaan järjestellysti talteen. Jos organisaatiossa muotoillaan useita palveluita rinnakkain, saadaan kaikille projekteille oma näkymä, missä projektin tuotokset ovat tallessa ja niitä on myös vaivatonta palata tarkastelemaan uudelleen. Lisäksi projektin ulkopuoliset pääsevät katsomaan, mitä projekti on pitänyt sisällään, jos heille annetaan siihen oikeudet ja palvelumuotoilu-template sisältää ohjeistusta palvelumuotoiluprojektin läpiviemistä varten.
ARC:n palvelumuotoilupohja sisältää seuraavat osa-alueet: Business Model Canvas, persoonat, palvelupolku ja kosketuspisteet, service blueprint nykytila ja service blueprint tavoitetila.
Business Model Canvas ja Persoonat
Arterin perinteinen palvelumuotoiluprojekti alkaa Business Model Canvasin (BMC) täyttämisellä. BMC tiivistää organisaation toiminnan yhdellä katsauksella hahmotettavaksi kokonaisuudeksi.Voit lukea lisää Business Model Canvasista ja sen hyödyntämisestä palvelumuotoilussa tästä tekstistä.
Persoonien tarkoitus on kehittää tarkempaa yhteistä ymmärrystä erilaisista kohdattavista asiakkaista. On todennäköistä, että erilaiset arkkityypit arvostavat erilaista palvelua ja heidän palvelupolkunsa ovat keskenään hieman tai reilustikin erilaiset. Persoonien on pohjauduttava oikeaan elämään. ARC:ssa persoonia havainnollistamaan ja visualisoimaan voidaan tuoda kuvia.
Palvelupolku ja kosketuspisteet
ARC:n piirtoeditori toimii työkaluna, kun asiakkaan kokemaa palvelupolkua halutaan visualisoida. Palvelupolku kuvaa koko palvelun asiakkaan näkökulmasta ja auttaa luomaan yhtenäisen käsityksen palvelusta. Palvelupolun viereen tuodaan kulkemaan kosketuspisteet. Kosketuspisteet ovat kohtia, joissa asiakas on vuorovaikutuksessa organisaation kanssa. Pisteet ovat mahdollisuuksia vaikuttaa asiakkaan mielikuvaan ja kokemukseen.
Service Blueprint
Asiakkaan käymää palvelupolkua täydennetään seuraavaksi service bluprintin muotoon. Tasojen lisääminen auttaa ymmärtämään, miten asiat liittyvät toisiinsa. Service blueprint sisältää palvelun näkyvät elementit, asiakkaiden ja työntekijöiden roolit, asiakaspalvelun leikkauspisteet sekä palvelutarjonnan prosessit.Service blueprint toimii suunnittelun perustana sekä toteutuksen ohjeena ja tukena. Kun on ensin tehty service blueprintin nykytila, voidaan hahmotella sen tavoitetilaa ja tehdä suunnitelma siitä, miten haluttuun tilaan päästään.
Esimerkki Service Blueprint kuvauksesta
Palvelumuotoiluprojekti
Arterin palvelumuotoiluprojektin tarkoitus ei ole mennä ARC:n ehdoilla, vaan ARC toimii työkaluna projektia tukien.ARC on loistava työkalu visualisoimiseen, tallentamiseen ja tiedon hallinnointiin. Lisäksi linkittäminen muihin jo ennestään ARC:ssa oleviin elementteihin tai vastaisuudessa sinne tuleviin on luonnollinen etu.
Videolla näet tarkemmin miltä palvelumuotoiltu prosessi näyttää ARC-ohjelmistossa
Kokeile itse käytännössä ARC-ohjelmiston palvelumuotoilumallia
Tilaa demo-tunnukset tällä lomakkeella ja kokeile ARC-ohjelmistoa ilmaiseksi - kokeilu ei edellytä sitoutumista:
Sammeli on Arterin liiketoimintakonsultti, joka on erityisesti mukana auttamassa organisaatioita palveluiden kehittämisessä ja kuvaamisessa. Sammeli taitaa myös Leanin salat ja auttaa organisaatioita sekä ARCin että IMSin onnistuneissa käyttöönotoissa. Hän on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri, joka on tehnyt töitä markkinoinnin sekä digipalveluiden parissa niin suurissa kansainvälisissä kuin pienemmissä kotimaisissa yrityksissä. Liiketoimintakonsultilta vaaditaan Sammelin mielestä kykyä ymmärtää asiakkaan tarpeet. Tämän jälkeen voidaan yhdessä etsiä sopivat toimintatavat ja ratkaisut.
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen. Näistä evästeistä tarpeelliseksi luokitellut evästeet tallennetaan selaimeesi, koska ne ovat välttämättömiä verkkosivuston perustoimintojen toiminnalle. Käytämme myös kolmannen osapuolen evästeitä, jotka auttavat meitä analysoimaan ja ymmärtämään, miten käytät tätä verkkosivustoa, sekä näyttämään sinulle oleellista mainontaa. Nämä evästeet tallennetaan selaimeesi vain suostumuksellasi. Sinulla on myös mahdollisuus kieltäytyä näistä evästeistä. Joidenkin evästeiden käytöstä kieltäytyminen voi kuitenkin vaikuttaa selauskokemukseesi.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Tarpeelliset evästeet ovat välttämättömiä verkkosivuston oikean toiminnan kannalta. Tähän luokkaan kuuluvat vain ne evästeet, jotka takaavat verkkosivuston perustoiminnot ja turvaominaisuudet. Nämä evästeet eivät tallenna mitään henkilökohtaisia tietoja.
Evästeet, jotka eivät ole välttämättömiä verkkosivuston toiminnan kannalta ja joita käytetään käyttäjien henkilökohtaisten tietojen keräämiseen esimerkiksi analytiikan tai muun upotetun sisällön kautta, kutsutaan ei-välttämättömiksi evästeiksi. Käyttäjän suostumus on pakollinen ennen näiden evästeiden suorittamista verkkosivustolla.