Blogi

Digitalisaation myötä välineiden merkitys kasvaa

Digitalisaatio ei liity nykypäivänä pelkästään yritysmaailmaan – se vaikuttaa ihmisten elämään myös lapsiperheiden arjen tai eläkeläisten hyvinvoinnin tasolla. Jakamistalous, asunnonvälitys, autokauppa, lomamatkan ostaminen tai terveyskeskuksen ajanvaraus on kaikki mahdollista jopa mobiililaitteella. Digitalisaatio luo puitteet yritysten liiketoiminnan muutoksellesekä haastaa luomaan uudet, entistä toimivammat ja joustavammat palvelut.

Mitä digitalisaatio oikeastaan on?

Digitalisaatiossa on kyse sähköisessä muodossa olevan tiedon sekä ihmisten ja koneiden välistä verkkoviestinnästä. Yrityksen kannalta kyse on siirtymistä digitaaliseen liiketoimintaan joko palvelun käyttäjänä tai palvelun tuottajana. Tavoitteena on hyödyntää digitekniikan mahdollisuudet uusien tulojen ja lisäarvon tuottajana. Samalla digitekniikka muuttaa perinteiset liiketoimintamallit.

Valta asiakkaalle

Liiketoiminnassa valta on liukunut asiakkaalle. Asiakkaan hankintaprosessi käynnistyy ennen toimittajan myyntiprosessia. Asiakas tekee esikarsinnat tutustumalla tuotteisiin ja palveluihin internetissä. Asiakas avaa dialogin, jos ratkaisu kiinnostaa. Ennen kuluttaja käveli palvelun tuottajalle ravintolaan, fysioterapeutille tai autokorjaamoon kokeilemaan tuotteita tai palvelua. Nykyisin jokaisen taskussa on älypuhelin ja sitä kautta tarjoajien sivut ja some, joten hän voi nopeasti haravoida palveluntarjoajat
ja lukea vertaisarviot.

Läsnätyöstä etätyön mahdollisuuteen

Yrityksen työntekijöillä on taskussaan mobiilitoimisto, jolla pääsee paitsi kalenteriin niin myös muihin dokumentteihin käsiksi. Työstä on tullut liikkuvaa. Se ei ole paikkaan sidottu vaan työ voidaan tehdä siellä, missä se on järkevintä. Puhelinpalavereita varten ei tarvitse olla toimistolla. Töitä tulee voida tehdä silloin, kun työtehtävän kiireellisyys sitä vaatii. Edellisen perustalta katsoin hyödylliseksi pysähtyä miettimään, mitä digiaika tarkoittaa esimerkiksi meidän yrityksessämme. Mitä on tehty? Mihin tulisi seuraavaksi tarttua?

Miten hallita jatkuvaa muutosta?  

Yrityksemme on toiminut jo vuodesta 1998 muutoksen parissa. Asiakkainamme on niin suuria kuin pieniä yrityksiä sekä julkisia organisaatioita. Pitkän urani aikana on ollut mielenkiintoista seurata liiketoiminnan kehittymiseen liittyviä haasteita. Voidaan puhua leanista, kokonaisarkkitehtuurista, digitalisaatiosta tai vaikka palvelujen muotoilusta asiakasystävällisempään suuntaan, mutta perimmäisenä haasteena on useimmiten muutokseen sopeutuminen.

Miten kehittää prosesseja ketterämmiksi, mutta huolehtia samalla kokonaiskuvan hallinnasta? Miten ylläpitää laatua?

Näiden kysymysten kanssa painii jokainen yritys ja organisaatio. Mikäli haluaisit ilmaisen konsultaation tai kuulla meidän ratkaisuistamme – älä epäröi ottaa yhteyttä. Meidän intohimomme on auttaa.