Blogi

Hyvin muotoiltu kaupunki

Kello soi kuudelta, nopeasti suihkuun, kissalle ruokaa ja puhtaat hiekat, voileipä ja kuppi kahvia. Auto huoltoon Vantaalle ja sieltä seikkaillen eri kulkuvälineillä Katajanokalle aamun ensimmäiseen tapaamiseen. Ihan perusaamu siis tähän saakka. Vaikka autoa en vie huoltoon joka aamu, niin usein on jotain muuta yksityisasiaa hoidettavana ennen työpäivän alkua.

Tänään päivä oli kuitenkin aivan erityisen erityinen. Olin menossa aamupalaveriin Siracusassa Palvelumuotoilun koulutuksessa tutustumani henkilön kanssa. Hän työskentelee San Franciscon kaupungilla ja muotoilee tiiminsä kanssa kaupungin palveluita.

Kävelimme Fazerille maistamaan ”cinnamon buns and coffee”, ja samalla hänellä oli mahdollisuus ostaa myös herkkuja kotiin viemisiksi. Kovin kauaa ei mennyt, kun upposimme jo työasioihin, sillä ne nehän meitä kahta eniten yhdistävät. Kävimme läpi viimeaikaisia projekteja ja esittelin hänelle Arterin ARC-ohjelmistoon rakentamamme Palvelumuotoilun ja Kyberturvallisuuden templatet.

Näin San Fransiscossa

Kurssikaverini kertoi miten San Franciscon kaupungin kotisivut tarvitsevat uudistusta, koska jokainen yksikkö on aikojen saatossa tehnyt omansa eikä läheskään kaikkia ole linkitetty edes kaupungin sivuilla. Lisäksi sivujen rakenne noudattaa liikaa yksikön sisäistä maailmaa. ”Nobody wants to know who is the manager, but everybody wants to know how to get services.” Entäpä palvelut. Kansalaisille, jotka ovat toimintakykyisiä, terveitä ja työssäkäyviä, on helppo muotoilla, mutta miten saada asunnoton päihdeongelmainen hakeutumaan hänelle suunnattuihin palveluihin.

Aika kului kuin siivillä ja pian tuli aika saatella ystävä hotellille, jotta hän ehtisi lentokentälle lähtevään bussiin. Haikein mielin kävelin aurinkoista Esplanadia ja kuuntelin hänen kommenttejaan mielessäni. Ihana kaupunki, raitis ilma ja ystävällisiä ihmisiä. Toki kerroin, että lokakuun ensimmäisenä päivänä, kaikki muuttuu. Ilma käy kylmemmäksi, päivät pimeämmiksi ja ihmiset äkäisemmiksi, mutta nautitaan tästä ”hyvin muotoillusta” elämästä vielä tänään.

Helsinki – muotoiltu kaupunki

Oikaisin matkaani tuomiokirkon aukion poikki. Aurinko paistoi äskeistäkin kirkkaammin, kirkko näytti kauniilta sinistä taivasta vasten ja mahtava kielten sekamelska kuului korvissa. Minulla oli kuitenkin jo kiire metroon ja junaan ehtiäkseni kirjoittamaan blogia ja päivittämään loppuviikon koulutuksen materiaaleja. Mitäs Elina tapahtuisi, jos muotoilisit tästäkin päivästä sellaisen, että voisit hetken vielä istua auringossa? Päätin istua penkille. Teksti syntyi nopeasti, olo tuntui kiireettömältä ja kesä kaukaiselta tulevaisuudelta. Samaan aikaan kurssikaverini vanhempineen ajeli Espaa pitkin bussilla kohti lentokenttää. Matkalaukussa Fiskarsin muumisakset ja suomalaista suklaata. Hyvin muotoillun kaupunkikokemuksen jälkeen hän ei varmaan ylläty, että kentällä häntä vastassa on yksi maailman parhaiten muotoillusta lentoasemista, ajattelin. Toki kaiken hehkutuksen keskellä olimme keskustelleet siitä, että meilläkin on kodittomia ihmisiä, huonosti toimivia palveluita ja monia samoja ratkaistavia haasteita kuin San Franciscossa.

Kaukana asuvien ystävien kanssa erotessa tulee aina mieleen, että välttämättä emme näe pian tai koskaan. Onneksi on hyvin muotoiltuja pilvipalveluita, joiden avulla on helppo pitää yhteyttä ja jakaa yhteistä innostusta paremmasta tulevaisuudesta.

Opi lisää palvelumuotoilusta lataamalla ilmainen pikaopas!

Lomakkeen täyttämällä saat itsellesi Palvelumuotoilun pikaoppaan

Lähettämällä hyväksyn, että antamani henkilötiedot tallennetaan Arter Oy:n suoramarkkinointirekisteriin.

Kirjoittaja

Arterin vanhempi konsultti KM Elina Mäkinen on toiminut liiketoiminnan ja laadun kehittämistehtävissä yli 20 vuotta. Hän on EFQM:n akkreditoima arvioijakouluttaja ja EFQM -pääarvioija, ISO9001 Lead Auditor sekä EFQM Sustainability Assessor.

Elinalla on erittäin laaja tietämys erilaisten prosessi-, laatu-, arviointi-, riskienhallinta- ja innovointityökaluista. Hän omaa vahvaa osaamista myös kokonaisarkkitehtuurissa ja palvelumuotoilussa sekä IMS- ja ARC -ohjelmistojen hyödyntämisessä kehittämisen ja johtamisen välineinä. Käytännön kokemusta kokonaisvaltaiseen toiminnan kehittämiseen on kertynyt yli 200:n asiakasorganisaation kanssa työskentelystä. Ominaista Elinan vetämille työpajoille on se, että niissä ei junnata teorioissa, vaan tehdään yhdessä asioita eteenpäin.

Liittyvät materiaalit