Arterin tuoteperheeseen kuuluu tällä hetkellä kaksi eri ohjelmistoa, joilla ratkaistaan erilaisia kehittämisen tarpeita organisaatioissa. IMS on ratkaisu laadunhallinta-, toiminta- ja johtamisjärjestelmän kehitysalustaksi. ARC puolestaan on kokonaisarkkitehtuurin työkalu, jolla pystytään visuaalisesti mallintamaan organisaation eri alueita kuten prosesseja, tietojärjestelmiä ja palveluja.
Hetkinen. Eikö prosessien kuvaaminen ole olennainen osa myös laatu ja johtamisjärjestelmää? Miten ohjelmistot eroavat toisistaan? Jos käytössäsi on sekä IMS ja ARC on tärkeää ymmärtää mitä sisältöä tulisi kuvata kumpaan järjestelmään ja miten kuvaukset eroavat toisistaan. Käydään yksinkertaisen esimerkin kautta läpi, mitä eri tietoa yksittäisen prosessin näkökulmasta näihin kahteen järjestelmään kuvataan.
Prosessin tiedot IMS-järjestelmässä
IMS on mukana koko organisaation arjen tekemisessä ja kuvaa sen operatiivista toimintaa. Prosessien hierarkkinen kuvaaminen IMSillä on vaivatonta ja kolmisivu-tekniikka mahdollistaa helposti ymmärrettävän prosessin kuvaamisen. Eli prosessi pitää sisällään yhteenvedon, prosessikaavion ja yksityiskohtaisen prosessin vaiheiden kuvauksen. Kun tarkastellaan näitä kolmea välilehteä, saadaan yksittäisestä prosessista tarkkaa kuva aina työohjeiden tasolle asti.
IMS-järjestelmän prosessin vaiheiden kuvaus, johon on liitetty työohje
Yksittäinen prosessi ARC-ohjelmistossa
ARC puolestaan kuvaa strategiaa ja operatiivisen toiminnan suhteita, eli pilkkoo jokapäiväisen työn rakennuspalikoiksi, joista voidaan kasata organisaation nyky- ja tavoitetila. Tieto ja kuvaus samasta prosessista on ARCissa hieman erilainen. Prosessikaavio toki näyttää samalta uimaratoineen ja eri vaiheineen, mutta yhteenveto ja vaiheiden kuvaus loistavat poissaolollaan. Prosessi-elementin liitteeksi voidaan tuoda linkkejä ja tekstikenttiä, mutta kannattaa pohtia tarkkaan mille tasolla tietoa halutaan syventää. ARCissa on tarkoituksena osoittaa muutoksen kannalta keskeisimmät suhteet. Näin pystytään näyttämään esimerkiksi mitä eri tietoa prosessissa kulkee, mitä järjestelmiä se tarvitsee ja miten se liittyy organisaation kyvykkyyksien kautta strategisiin tavoitteisiin.
ARC yhteyskaavion kautta nähdään visuaalisesti miten yksittäinen prosessi ”tapahtuman järjestelyt” liittyy organisaation kyvykkyyteen ”toteuttaa ja järjestää monipuolisia tapahtumia” ja sen kautta strategiaan ja sen tarkennettuihin tavoitteisiin
Näin yksittäinen prosessi näyttäytyy eri tavalla, kun sitä katsotaan johtamisjärjestelmän (IMS) näkökulmasta ja kokonaisarkkitehtuurin (ARC) näkökulmasta. Prosessin vieminen IMSistä ARCiin helpottuu huomattavasti IMS-ARC prosessi-integraation avulla (lisätietoa prosessi-integraatiosta tästä blogitekstistä). Tämä on kuitenkin pintaraapaisu IMSin ja ARCin ominaisuuksiin ja siitä kertyviin kuvauksiin yksittäisen prosessin näkökulmasta. Kerronkin mielelläni lisää siitä, miten voit tehostaa ohjelmistojen käyttöä sinun organisaatiossasi.
Tietopankki ARC- ja IMS-ohjelmiston käyttäjän apuna
Arterin ARC- ja IMS-ohjelmiston käyttäjän tukena toimii Tietopankki asiakaspalvelun ja teknisentuen lisäksi. Tietopankkiin on viety erilaisia käytännön ohjeistuksia ohjelmistojen eri toiminnallisuuksista.
Ville Lukkaroinen toimii Arterilla Customer Success Specialistina ja hän on tehnyt yhteistyötä Arterin ohjelmistoasiakkaiden kanssa jo usean vuoden ajan. Hänet olet voinut tavata Arter asiakaspäivien juontajana tai Teams-kokousten vetäjänä. Villellä on rutkasti näkemystä IMS- sekä ARC-ohjelmistojen hyödyntämisestä erilaisissa organisaatioissa ja hän taklaa mielellään niiden käyttöön liittyviä haasteita.
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen. Näistä evästeistä tarpeelliseksi luokitellut evästeet tallennetaan selaimeesi, koska ne ovat välttämättömiä verkkosivuston perustoimintojen toiminnalle. Käytämme myös kolmannen osapuolen evästeitä, jotka auttavat meitä analysoimaan ja ymmärtämään, miten käytät tätä verkkosivustoa, sekä näyttämään sinulle oleellista mainontaa. Nämä evästeet tallennetaan selaimeesi vain suostumuksellasi. Sinulla on myös mahdollisuus kieltäytyä näistä evästeistä. Joidenkin evästeiden käytöstä kieltäytyminen voi kuitenkin vaikuttaa selauskokemukseesi.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Tarpeelliset evästeet ovat välttämättömiä verkkosivuston oikean toiminnan kannalta. Tähän luokkaan kuuluvat vain ne evästeet, jotka takaavat verkkosivuston perustoiminnot ja turvaominaisuudet. Nämä evästeet eivät tallenna mitään henkilökohtaisia tietoja.
Evästeet, jotka eivät ole välttämättömiä verkkosivuston toiminnan kannalta ja joita käytetään käyttäjien henkilökohtaisten tietojen keräämiseen esimerkiksi analytiikan tai muun upotetun sisällön kautta, kutsutaan ei-välttämättömiksi evästeiksi. Käyttäjän suostumus on pakollinen ennen näiden evästeiden suorittamista verkkosivustolla.