Blogi

Menestys tulee kulttuurista

Innovaatio ja disruptio ovat sanoja, jotka hallitsevat puhetta ja julkaisuja liiketoiminnasta. Yrityksillä on jatkuva paine luoda jotain uutta. Onko yrityksiä kuitenkaan tarkoituksellisesti suunniteltu tekemään niin? Ja mitä vaatii sellaisen organisaation luominen, jolla on synnynnäinen kyky innovoida ja uusiutua?

Käydäänpä läpi joitakin keskeisiä oppeja vuoden 2019 EFQM Forumista, joka järjestettiin Helsingissä 23.-24.10.2019. Seuraava Forum järjestetään 2021 keväällä.

Omista kulttuurisi

Kulttuuri – sitä johtajat painottavat eniten puhuessaan innovaatiosta, muutoksesta ja tuloksellisuudesta. Kulttuuri määrittää ajattelua, rakentaa asenteita ja vaikuttaa todelliseen tekemiseen.

Kulttuuri myös estää innovaatioiden syntymistä. Tiimit luovat uraauurtavia ajatuksia nauttiessaan psykologisesta turvallisuudesta, mutta nämä samat ideat kuolevat, jos yritykset keskittyvät vanhojen toimintatapojen suojelemiseen.

Protektionismin kautta menestys kääntyy helposti keskinkertaisuudeksi – tai vielä huonommaksi. Haaste onkin luoda kulttuuri, joka tukee yrityksen tavoitteita. Mutta miten?

Luo

Ota paikka johtajana ja luo oma kulttuurisi. Valjasta se toimimaan strategisena työkaluna. Yrityksen ainutlaatuisen kulttuurin pitäisi olla suunniteltu varta vasten ja upotettu osaksi jokaista prosessia – arvojen kautta kulttuuri on osana arkea ja johtamista.

Hallitse

Kulttuuria kasvatetaan ja luodaan yhteisten käytäntöjen ja kokemusten avulla. Hyväksy nopeat epäonnistumiset ja ota nämä epäonnistumiset koko yrityksen suurimmaksi opettajaksi. Yrityskulttuuria pitää johtaa.

Vahvista

Tue jatkuvaa parantamista luomalla tapoja, joilla organisaatio oppii systemaattisesti. Mittaa kulttuuria kehittääksesi sitä. Muista myös, että rekrytointi on yksi tärkeä osa yrityskulttuurin vahvistumista.

Avainsanoista käytäntöön

Kulttuuri vie eteenpäin tuloksellista tekemistä. Älä siis kerro ihmisille, että heidän pitää innovoida. Luo sen sijaan kulttuurinen ympäristö, joka tarjoaa inspiraatiota tekemiselle.

EFQM

EFQM –  the European Foundation for Quality Management – on non-profit säätiö, jonka missiona on parantaa jäsenorganisaatioidensa tuloksellisuutta ja kykyä hallita muutosta. EFQM Forum on vuosittainen tapahtuma, joka kerää yhteen laadusta innostuneita ihmisiä ympäri maailmaan. Tänä vuonna tapahtumassa oli isoja uutisia, kun uusi EFQM 2020 -malli julkaistiin.

Lue lisää:

Kirjoittaja

Greete vastaa Arterilla asiakastuesta ja asiakassuhteiden kehittämisestä. Toiminnan kehittäminen, haasteiden ratkaisu juurisyitä myöten ja aidot kohtaamiset ovat hänen sydäntään lähellä. Toisin sanoin asiakkaiden menestys on Greetelle työn suola! Hän on myös innokas asiantuntijatyön leanaaja, ja puhuu tutkittuun tietoon perustuvan päätöksenteon, systemaattisen työskentelyn ja jatkuvan parantamisen puolesta. Työn ulkopuolella Greeteen voi törmätä niin laavulla kuin konserttilavallakin.

Liittyvät materiaalit