Myyntijohtaja Arter Timo Kumpulainen

Miten viedä lean käytäntöön?

Jaa myös muille

Leanista pitää nykyään puhua joka foorumissa, ihan vaan jotta voi osoittaa olevansa ajan hermolla. Mutta mitä ihmettä lean oikein käytännössä on? "Lean käytäntöön" on täydellisyyden tavoittelua, jonka tavoitteena on tuottaa asiakkaalle parasta mahdollista arvoa. Prosessissa huomioidaan tuottajan resurssit. Käytännössä lähdetään siis kuvaamaan prosessien arvovirtoja ja etsimään niistä pullonkauloja. Kuinka pitkiä ovat prosessien läpimenoajat? Voitaisiinko niitä optimoida?

Teoriasta käytäntöön

Ensin valitaan prosessi, jota haluamme lähteä optimoimaan. Tällä prosessilla voi olla jo olemassa oleva prosessikuvaus nykytilasta, jota voidaan hyödyntää. Jos ei ole niin ei hätää. Ota prosessissa työskenteleviä ihmisiä mukaan ja hahmottele prosessi aluksi vaikka ruutupaperille. Älä välitä tässä vaiheessa vielä piirrosnotaatioista, säännöistä ym. Pääasia on, että itse ymmärrät mitä paperille syntyy.

Jaa prosessi eri vaiheisiin ja anna jokaiselle vaiheelle kestoaika. Nyt voit tunnistaa pullonkaulan eli sen vaiheen prosessista, joka vie eniten aikaa. Kerää taas ihmiset ympärillesi ja miettikää, miten tuota pullonkaulaa saataisiin optimoitua. Jaetaanko prosessi rinnakkain, lisätäänkö resursseja vai tehostetaanko tuotantoa? Lean on siis virtaustehokkuuden kasvattamista.

No mitä sitten?

Arvovirtaukset kannattaa liittää osaksi prosessikarttaa, jotta saadaan parempi kokonaiskuva organisaation toiminnasta. Toinen vaihtoehto on organisaation kehityshankkeiden kytkeminen strategisiin tavoitteisiin. Koska jokainen kehityshanke vie valtavasti resursseja, on mietittävä kohtaako se strategian. Jos ei, niin on vähintäänkin tarpeellista esittää kysymys: miksi meillä on kyseinen hanke? Kehityshankkeita otetaan helposti yksittäisiin tarpeisiin, yhden funktion tai työntekijän prioriteettien tai mielenkiinnonkohteiden perusteella. Hankkeet pitäisi kuitenkin sopia yhdessä, jotta ne ovat linjassa organisaation muun toiminnan kanssa.

Keskitä kehitystyö yhteen ympäristöön

Lean-filosofian ydin on tehdä asiat nopeasti ja tehokkaasti. Kun teet kehitystyötä, keskitä kaikki siihen liittyvä materiaali yhteen osoitteeseen ja ympäristöön. Tällä säästät aikaa työkavereiltasi, kun tiedostoja ei tarvitse hakea verkkolevyjen sopukoista tai tuhansista sähköposteista. Yksi yhteinen kehitysympäristö helpottaa myös viestintää niin organisaation sisällä kuin sidosryhmille.

Tagged , , , , .

Arter Oy - muutosta laadun ehdoilla!