Blogi

Muutosjohtaminen – teräskin huojuu ja heiluu

Vanha klisee siitä, että vain muutos on pysyvää, vaikuttaa jälleen tuoreelta. Mutta mistä syntyy muutostarve? Tärkeimpänä muutoksen moottorina pidän teknologian kehittymistä, joka mullistaa arkeamme. Kukapa ei olisi kuullut älykkäästä pilvestä, keinoälystä, big datasta, esineiden internetistä, virtuaalitodellisuudesta, laite- ja järjestelmäriippumattomuudesta tai muista vastaavista konsepteista?

Toisena muutoksen moottorina pitäisin asiakkaita. Asiakkaat ja markkinat osaavat vaatia, ja menevät kulutus- ja markkinatrendien mukana. Kilpailijat haastavat, ja uusia start up-yrityksiä nousee. Asiakkaille tulee tarjota uutta ja erottuvaa. Kolmanneksi, ainakin valmistavassa tuotannossa korostuu tehostamis- ja tuottavuustarpeet. Yksikköhinnat laskevat, samat tuotteet tuotetaan vähemmillä resursseilla tai samoilla resursseilla tuotetaan enemmän. Emme voi mitenkään sokeutua olemassa oleviin tapoihimme vaan palveluja ja prosesseja on kehitettävä jatkuvasti. Tulevaisuuden haasteisiin varautuminen, kuten muuttuvat lakisääteiset vaatimukset, aiheuttavat myös kehitys- ja muutostarpeita esimerkkinä tietosuojalaki.

Miten muutosta voi yrittää hallita?

Mielestäni muutosta voi parhaiten ohjata menemällä siihen mukaan. Opiskele, kehitä ja ota käyttöön uusia teknologioita. Digitalisoi kaikki, mikä vain on järkevästi automatisoitavissa. Laita aikaa ja rahaa siihen, että turha manuaalinen työ vähenisi. Samalla katoaa suurin osa inhimillisistä virheistä.

Muutoksen läpiviennissä tarvitaan suuntaa – mitä ja miksi? Malleja – Miten? Ihmisiä – ketkä? Muutosvastarintaa nousee, tekee ratkaisulle hyvää ja avaa huomaamatta jääneitä näkökulmia. Muutosvastarinta on kuin painovoima, ja ilman sitä olisimme jalat ilmassa. Muutosvastarinta on vain merkki siitä, että jotakin on oikeasti tapahtumassa.

Asioilla on kuitenkin taipumus järjestyä. Luota siihen, että selkeä suunta tuottaa tulosta.

Mutta mistä tiedämme, että olemme muutoksessa mukana? Sanoisin, että parhaimmat mittarit ovat liiketoiminnan mittareita – uudet asiakkuudet . Ei siis puhuta vaan siitä, mitä pitäisi tehdä tänään, vaan siitä miten rakennetaan tulevaisuutta.

Miksi muutokset ovat vaikeita?

Muutokset voidaan kokea uhkaavana, koska muutokseen saattaa liittyä valta- ja vastuukysymyksiä, tai jopa tehtävien lakkauttamista. Muutokset koetaan vaikeina, koska ne kuluttavat resursseja, ja rutiinit tulee joka tapauksessa hoitaa. Aikaisemmat huonot kokemukset tai tavoitteiden ja resurssien epätasapaino turhauttava, jolloin muutosjohtaminen on haastavaa.

Jokaisen tuliskin nähdä tarve oman toiminnan muuttamiseen, ja pystyä vastaamaan itselleen kysymykseen, mitä minä tästä hyödyn? Vallan mainio tilanne olisi, mikäli henkilö näkisi esimerkiksi muutoksessa mahdollisuuden luopua joistakin rutiineista, tai mahdollisuuden päästä mielenkiintoisempiin tehtäviin ja kehittymään.

Kirjoittaja

Ossi vastaa toimitusjohtajana Arterin liiketoiminnasta kokonaisuutena. Ossi on Arter Oy:n perustaja ja toiminut yli 20 vuotta yrittäjänä. Työuransa aikana hän on toiminut myös työpäällikön, konsultin ja pääarvioijan tehtävissä. Tärkeänä hän pitää tulosvetoista kehittämistä, yrityksen kasvua ja toiminnan tehostamista. Vapaa-aika kuluu Ossilla omakotitalon nikkaroinnissa ja perheen kanssa matkustellessa. Mielenkiinnon kohteina hänellä ovat rakentaminen, metsätyöt ja sijoittaminen laatuosakkeisiin.

Liittyvät materiaalit