Strategian merkityksestä puhutaan paljon, mutta minkä takia strategia liiankin usein epäonnistuu?
Neljä viidestä johtajasta kertoo strategian jalkauttamisen olevan työnsä suurin haaste. Haasteena onkin se, ettei strategiasta ole hyötyä, ellei sitä ole ymmärretty tai siihen ole sitouduttu koko organisaatiossa. Liian usein johdon ja henkilöstön näkemys strategian tilasta poikkeaa toisistaan.
Johtuuko strategian epäonnistuminen itse strategiasta – vai sittenkin heikosta johtamisesta?
Tässä ovat strategiatyön yleisimmät virheet:
Ei uskalleta unelmoida
Johtaessa on mietittävä ”mitä voisi olla”, eikä ”mitä nyt on”. Nykyisten resurssien ja haasteiden ei tule koskaan hämärtää visiota. Unelmia ei tule karsia. Sen sijaan nykyisiin toimintoihin on tehtävä sellaisia muutoksia, jotka vievät organisaatiota toivottua tulevaisuutta kohti.
Ei osata nähdä kokonaisuutta
Ihmiset, prosessit ja teknologia yhdessä ovat se moottori, joka vie organisaatiota eteenpäin. Strategioita on helppo tehdä liiketoiminnoille, mutta kokonaisuus ei etene yhteiseen suuntaan, jos ei ole kokonaisuutta kattavaa strategiaa.
Ei linkitetä strategista suunnitelmaa päivittäisiin toimintoihin
Strategian suunnittelu on vasta ensimmäinen askel. Sen jälkeen kaikki organisatoriset ja liiketoiminnalliset suunnitelmat tulee tehdä strategian mukaisesti. Niiden tulee olla yhdensuuntaisia ja integroituja yrityksen liiketoimintastrategiaan. Vasta silloin ne ohjaavat päivittäistä toimintaa.
Ei osallisteta henkilöstöä
Sanotaan, että strategiatyön onnistuminen vaatii ihmisten johtamista 90 % ja asioiden johtamista 10 %, sillä ihmiset ovat ne, jotka saavat muutoksen aikaan. Ihmiset sitoutuvat mieluiten strategiaan, jota he ovat olleet mukana luomassa. Osallistamisen kautta ei myöskään pelkästään vahvisteta strategian jalkautusta, vaan saadaan myös ensikäden tietoa ja päätöksentekoa rikastuttavaa näkemystä organisaation eri toiminta-alueilta.
Ei ymmärretä viestiä
Viestiminen on kaiken A ja O. Johdossa helposti kuvitellaan organisaation muiden jäsenten olevan samassa kohdassa muutoskäyrää heidän kanssaan. On kuitenkin muistettava, että strategia pitää myydä sisäisesti ennen kuin minkäänlaista muutosta voi tapahtua.
Ei luoteta dataan
Elämme datan valtakaudella ja siitä huolimatta liian usein päätöksiä tehdään mututuntumalla. Strategiaan on helpompi sitoutua, kun se perustuu tutkittuun tietoon. On siis laitettava kaikki tarjolla oleva data töihin ja käytettävä sitä kaiken päätöksenteon tukena.
Ei mitata vision mukaisia toimintoja
Mittarit ohjaavat toimintaa. Kun on päätetty, mihin suuntaan organisaation halutaan kasvavan, on mittarit asetettava sen strategian mukaisesti. Dataa ei tule kerätä vain keräämisen vuoksi, sitä on tehtävä strategian jalkautuksen vahvistamiseksi.
Ei tehdä minkäänlaista strategiaa
Tämä on pahin virhe – ja loppujen lopuksi yllättävän yleistä. Jos strategia siis ylipäänsä tehdään ja parhaan mukaan jalkautetaan, ollaan jo plussan puolella.
Greete vastaa Arterilla asiakastuesta ja asiakassuhteiden kehittämisestä. Toiminnan kehittäminen, haasteiden ratkaisu juurisyitä myöten ja aidot kohtaamiset ovat hänen sydäntään lähellä. Toisin sanoin asiakkaiden menestys on Greetelle työn suola! Hän on myös innokas asiantuntijatyön leanaaja, ja puhuu tutkittuun tietoon perustuvan päätöksenteon, systemaattisen työskentelyn ja jatkuvan parantamisen puolesta. Työn ulkopuolella Greeteen voi törmätä niin laavulla kuin konserttilavallakin.
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen. Näistä evästeistä tarpeelliseksi luokitellut evästeet tallennetaan selaimeesi, koska ne ovat välttämättömiä verkkosivuston perustoimintojen toiminnalle. Käytämme myös kolmannen osapuolen evästeitä, jotka auttavat meitä analysoimaan ja ymmärtämään, miten käytät tätä verkkosivustoa, sekä näyttämään sinulle oleellista mainontaa. Nämä evästeet tallennetaan selaimeesi vain suostumuksellasi. Sinulla on myös mahdollisuus kieltäytyä näistä evästeistä. Joidenkin evästeiden käytöstä kieltäytyminen voi kuitenkin vaikuttaa selauskokemukseesi.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Tarpeelliset evästeet ovat välttämättömiä verkkosivuston oikean toiminnan kannalta. Tähän luokkaan kuuluvat vain ne evästeet, jotka takaavat verkkosivuston perustoiminnot ja turvaominaisuudet. Nämä evästeet eivät tallenna mitään henkilökohtaisia tietoja.
Evästeet, jotka eivät ole välttämättömiä verkkosivuston toiminnan kannalta ja joita käytetään käyttäjien henkilökohtaisten tietojen keräämiseen esimerkiksi analytiikan tai muun upotetun sisällön kautta, kutsutaan ei-välttämättömiksi evästeiksi. Käyttäjän suostumus on pakollinen ennen näiden evästeiden suorittamista verkkosivustolla.