Menestyksekkäälle liiketoiminnalle on ensiarvoisen tärkeää tunnistaa palvelut, sekä asiakkaiden tarpeet niihin liittyen.
Palvelujohtamisessa keskeistä on asiakaslähtöinen palveluajattelu. Toisin sanoen muuttuvassa toimintaympäristössä menestyäkseen, organisaation täytyy tarjota palveluita, joita asiakkaat haluavat kuluttaa. Tämä edellyttää palveluiden sekä asiakas- ja sidosryhmäsuhteiden johtamista. Palvelujohtaminen Arterin ARC-ohjelmiston avulla tarkoittaa palvelusalkun tai -portfolion hallintaa. Organisaation palvelut tunnistetaan ja nimetään, minkä jälkeen ne sijoitetaan palvelukartalle, eli jaetaan palvelut palvelualueittain sopivasti hahmotettaviin kokonaisuuksiin. Tämän jälkeen alkaa työ, jonka tarkoituksena on ymmärtää organisaation palvelukokonaisuutta paremmin.
Palvelujohtaminen toimii ARC:ssa omana kokonaisuutenaan tai jatkona jo aloitetulle kokonaisarkkitehtuurityölle. Kokonaisarkkitehtuurityön jäljiltä ARC:ssa on jo tunnistettu prosessit, tietojärjestelmät ja palvelut. Palvelujohtamisessa mietitään palveluita käyttämisen näkökulmasta, kun prosessien näkökulmassa se tehdään tuottamisen näkökulmasta. Kun palvelut on tunnistettu, ymmärrystä näihin liittyen lähdetään laajentamaan. Palveluita voi ja kannattaa kuvata tarkemmin, koska ne ovat rajapinta asiakkaisiin. Luonnollisesti omien palveluiden aito ymmärtäminen on siis tärkeää.
Palvelukartta ja palvelusalkku
Arterin palvelujohtamisen mallissa luodaan sekä palvelukartta että palvelusalkku.
Palvelusalkussa kaikille organisaation palveluille määritellään ominaisuuksia ja lisätietoja taulukkoon. Kirjattavia asioita voivat olla esimerkiksi: palvelun kuvaus, tila, omistaja, kehittämismenetelmät, palvelun merkitys liiketoiminnalla, palvelulupaus, kohderyhmät, oman tuotannon osuus, markkinapotentiaali tai asiakastyytyväisyys. ARC on räätälöitävissä organisaation tarpeiden mukaan ja kuvauksen tarkkuus ja palveluille määriteltävät ominaisuudet ovat organisaation itse päätettävissä ja Arterilla on toki tähän valmiita pohjia. Kuvassa esimerkki palvelusalkusta ARC-ohjelmistossa.
ARC-ohjelmiston palvelusalkku
Taulukkonäkymässä palveluita voi myös järjestää toivomallaan tavalla ja tarkastella useita palveluita yhtä aikaa. Jokaisella palvelulla muodostuu myös oma palvelukortti, mille kertyy palvelulle täytetyt tiedot. Palvelukorttiin voidaan lisätä myös kerrosnäkymä, jolla havainnollistetaan, mihin prosesseihin ja tietojärjestelmiin se liittyy. Kuvassa ARC-ohjelmiston palvelukortti, jossa on kerrosnäkymä.
ARC-ohjelmiston palvelukortti
Palvelukartalla taas autetaan hahmottamaan organisaation palveluiden kokonaisuutta. ARC-ohjelmiston dynaamisella palvelukartalla voidaan myös korostaa palveluita eri kriteerien pohjalta ja näin tarkastella helposti, mikä on esimerkiksi palveluiden tila tai niiden merkitys liiketoiminnalle. Tämä onkin juuri palvelujohtamisen ytimessä: pyritään näkemään laajempi kuva palveluista. Halutaan perustellusti valita kehittämisen kohteet, lopetettavat palvelut ja tunnistaa jo hyvin toimivat palvelut. Käyttämällä ARC:ia palvelujohtamisen työkaluna päätöksenteko helpottuu. Kuvissa esimerkit palvelukartan eri korostuksista, klikkaamalla kuvia saat ne isommaksi.
Sammeli on Arterin liiketoimintakonsultti, joka on erityisesti mukana auttamassa organisaatioita palveluiden kehittämisessä ja kuvaamisessa. Sammeli taitaa myös Leanin salat ja auttaa organisaatioita sekä ARCin että IMSin onnistuneissa käyttöönotoissa. Hän on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri, joka on tehnyt töitä markkinoinnin sekä digipalveluiden parissa niin suurissa kansainvälisissä kuin pienemmissä kotimaisissa yrityksissä. Liiketoimintakonsultilta vaaditaan Sammelin mielestä kykyä ymmärtää asiakkaan tarpeet. Tämän jälkeen voidaan yhdessä etsiä sopivat toimintatavat ja ratkaisut.
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseen. Näistä evästeistä tarpeelliseksi luokitellut evästeet tallennetaan selaimeesi, koska ne ovat välttämättömiä verkkosivuston perustoimintojen toiminnalle. Käytämme myös kolmannen osapuolen evästeitä, jotka auttavat meitä analysoimaan ja ymmärtämään, miten käytät tätä verkkosivustoa, sekä näyttämään sinulle oleellista mainontaa. Nämä evästeet tallennetaan selaimeesi vain suostumuksellasi. Sinulla on myös mahdollisuus kieltäytyä näistä evästeistä. Joidenkin evästeiden käytöstä kieltäytyminen voi kuitenkin vaikuttaa selauskokemukseesi.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Tarpeelliset evästeet ovat välttämättömiä verkkosivuston oikean toiminnan kannalta. Tähän luokkaan kuuluvat vain ne evästeet, jotka takaavat verkkosivuston perustoiminnot ja turvaominaisuudet. Nämä evästeet eivät tallenna mitään henkilökohtaisia tietoja.
Evästeet, jotka eivät ole välttämättömiä verkkosivuston toiminnan kannalta ja joita käytetään käyttäjien henkilökohtaisten tietojen keräämiseen esimerkiksi analytiikan tai muun upotetun sisällön kautta, kutsutaan ei-välttämättömiksi evästeiksi. Käyttäjän suostumus on pakollinen ennen näiden evästeiden suorittamista verkkosivustolla.