Blogi

Pelillistä oppiminen!

Hiki valuu pitkin selkärankaa vielä hiihtohississäkin, kun katselen ohi laskevia iloisia ihmisiä ja pöllyävää lunta. Oma lasketteluinto etsii vielä itseään, kun muistelen katastrofaalista suksienvuokrauskokemusta aiemmin. Asiakaspalvelija oli kyllä ystävällinen, mutta se ei poistanut pitkän jonotuksen aiheuttamaa harmia liian lämpimissä sisätiloissa toppapukuisten jonottajien tönimänä. Täällä jos missä prosessia voisi vähän leanata.

Näissä tunnelmissa alkaa Arterin uusi lean-peli, jossa lasketellaan leanin saloihin käytännön ongelmanratkaisun kautta kuvitteellisessa Monolan laskettelukeskuksessa. Osallistujat pääsevät kokeilemaan, miten prosessin leanaus onnistuu heiltä ja pelinjohtaja kertoo heille samalla mitä heidän keksimänsä parannusehdotukset ovat lean-termein, jolloin usein kalvosulkeisina käyty teoriaosuus on saatu ujutettua kiinteäksi osaksi peliä.

Kenelle oppimispelit sopivat?

Oppimispelit ovat jo pitkään lyöneet itseään läpi niin opetuspuolella, yrityspuolella kuin myös yksityisillä ihmisillä. Oppimispelejä löytyy niin digitaalisessa muodossa kuin lautapeleinä ja simulaatioina.

Omalle sukupolvelleni uuden opetteluun digitaaliset tavat ovat lähes itsestäänselvyys. Miettiessäni mitä kautta lähtisin verestämään saksankielentaitoani, en suinkaan kaivanut esiin lukion saksankirjoja varaston kätköistä vaan otin ensimmäisenä käteeni puhelimen ja selailin sovelluskauppaa. Opiskelu mobiilipelin avustuksella tuntui luontevalta vaihtoehdolta ja Duolingon pieni vihreä pöllö onkin tsempannut minua jo tuntien ajan palauttamaan sanastoa mieleeni. Samaan aikaan viisivuotias lapseni opettelee aakkosia ja lukemista niin ikään mobiilipeli Ekapelin kanssa.

Pelit eivät sovi kaikkeen ja kaikille, mutta niille on olemassa yhä kasvava yleisö, joka on valmis antautumaan pelin tarinan kuljetettavaksi. Pelillisten elementtien lisääminen koulutuksiin motivoi uudella tavalla oppimaan. Ja vaikka kyse ei varsinaisesti ole edes opetuspelistä, tietty pelillisyys on ujutettu jo moneen verkkokoulutukseen mukaan esimerkiksi edistymispalkkien seurannan muodossa tai luokkakoulutuksiin tarinallisten harjoitusten muodossa.

Pelien (erityisesti videopelien) koukuttavuutta pidetään monen ongelman alkulähteenä, mutta kun oppimista pelillistetään, tämä sama koukuttavuus voi olla tie syvempään oppimiseen. Peli vie mennessään ja siinä missä lukiessa ajatus voi lähteä harhailemaan tai powerpoint-slideja tuijottaessa miettii päässään päivän kauppalistaa, peli voi koukuttaa tunneiksi aivan huomaamatta.

Miksi pelit?

Osallistuin vähän aikaa sitten Dare to HRD-verkoston tapahtumaan, joka käsitteli pelillistämistä ja digioppimista. Puheenvuoroja kuunnellessa silmäni aukenivat sille, että pelejä ja pelillisiä elementtejä voi hyödyntää lähes kaikkeen oppimiseen uusien työntekijöiden perehdyttämisestä strategian jalkauttamiseen. Vain mielikuvitus on rajana.

Perinteiselle oppimiselle, lukemiselle ja koulutuksille, on edelleen paikkansa, mutta pelit tuovat uudenlaista intoa oppimiseen. Pelien kautta uuden oppiminen tapahtuu itse oivaltamalla, jolloin opittu jää helpommin muistiin. Pelit nopeuttavat myös ryhmäytymistä, jos vastassa on toinen joukkue ja kilpailuhenki ottaa helposti vallan. Toinen joukkue voitetaan meidän joukkueella.

Aikarajat ja palkinnot oli ne sitten fyysisiä tai ihan vaan itsensä voittamista kasvattavat kilpailuviettiä ja antavat luvan heittäytyä täysillä mukaan peliin.

Pelien luomat tarinat auttavat heittäytymään ja käsittelemään ongelmia, jotka tuntuvat omassa työympäristössä hankalalta. Haastavia tilanteita voikin olla helpompi käsitellä tarinan esimerkkitilanteen kautta. Pelillistä oppiminen myös oman asiantuntijuutesi kehittämisessä!

En usko, että koulutukset jatkossa korvataan täysin simulaatiopeleillä tai kirjat mobiilipeleillä, mutta uskon pelillisten elementtien lisääntyvän opetuksessa entisestään. Ja innolla odotan seuraavaa kertaa, kun pääsen pelin varjolla oppimaan uutta.

Haluisitko kokeilla pelillistämistä teidän organisaatiossa lean-pelin avulla?

Tulemme mielellämme vetämään lean-peliä tai useampaa kierrosta eri porukoille teidän organisaatioonne! Monolan prosessien optimointiharjoitus voidaan myös yhdistää osaksi laajempaa lean-koulutusta. Jos kiinnostuit, niin olethan Kaisa Halsakseen!

Haluatko kuulla lisää QF-koulutuksista?

Haluaisitko saada lisätietoa tai jättää tarjouspyynnön Qualitas Fennica -koulutuksista? Ota yhteyttä ja kerromme mielellämme lisää!

Markus Meurman

Asiantuntijapalveluiden päällikkö

markus.meurman@arter.fi +358 50 568 7719

Ota yhteyttä

Haluaisitko saada lisätietoa? Ota yhteyttä ja kerromme mielellämme lisää!

Liittyvät materiaalit