Blogi

Strategia – mitä se on?

Tämä kysymys nousi ilmoille yleisöstä järjestämässämme Digiajan muutoshaasteet liiketoiminnassa -tapahtumassa. Olimme juuri avanneet päivän ja keskustelleet kokonaisarkkitehtuurista sekä ARC-pilvipalvelumme soveltuvuudesta strategian mallintamiseen.

Strategia sanaa käytetään monesti vääränlaisessa asiayhteydessä. Synonyyminä näissä tapauksissa on helposti maali tai päämäärä. Päämäärä on monesti käytännössä haave tulevasta, eli visio.

Strategia on kuitenkin se matka, miten päästään lähtöpisteestä maaliin – se ei ole päämäärä itse vaan ohjaava voima jolla sinne maaliin päästään. (Denil Sazal 2017.)

Elämme toimintaympäristössä, jossa muutos on arkipäiväistä. Kun saavut maanantai aamuna toimistolle, odottaa sähköpostilaatikossa uusi organisaatiokaavio, joka korvaa toissa viikkoisen version. Tiistaina saat toisen viestin, jossa ilmoitetaan uudesta projektista ja kolmannen, jossa ilmoitetaan yritysostosta tai fuusiosta. Muutosta toisen perään.

Kun mietitään, miksi muutumme, tulisi syyn löytyä strategiasta. Näin totesi Sofigaten Jaakko Taskinen myös samaisessa seminaarissa. Strategian tulisi siis ohjata meitä jokaista oikeaan suuntaan. Strategia voidaan nähdä kolmitasoisena pyramidina, jotka vastaavat eri kysymyksiin.

Strategia | pohjaa Denil Sanzal ajatuksiin
Pohjaa Denil Sanzal ajatuksiin

Jokainen näistä tasoista porautuu tarkemmalla tasolla jokaisen organisaatiojäsenen toimintaan. Kun yrityksen johto on ensin määrittänyt koko organisaation suunnan, sen halutaanko toimintaa laajentaa ydinosaamisen ulkopuolelle, määritetään liiketoimintastrategiassa kiinnittämiskohdat. Esimerkiksi Stockmann on selkeästi siirtynyt vähittäiskauppa toiminnasta enemmän kiinteistö puolelle myymällä esimerkiksi Herkun toiminnan S-ryhmälle. Siirtyminen toimialalta toiselle on yrityksen strategia, se että ostetaanko uusia tiloja, on liiketoiminnan rooli ja se, keille vuokrataan, on osastokohtaista strategista päätöksentekoa.

Jos nyt siis palataan alkuperäiseen kysymykseen, mitä strategia on käytännössä, on se sinusta riippuvainen.

Strategian merkitys riippuu siitä, miltä tasolta sitä katsot, ja mistä tasosta sitä toteutat.

Strategia on sitä muutoksen suunnittelua, läpivientiä ja jalkauttamista; vision viemistä tekemiseen.

Liittyvät materiaalit