Blogi

Strategia – mitä se on?

Mitä strategia on? Tämä kysymys nousi ilmoille yleisöstä järjestämässämme Digiajan muutoshaasteet liiketoiminnassa -tapahtumassa. Olimme juuri avanneet päivän ja keskustelleet kokonaisarkkitehtuurista sekä ARC-pilvipalvelumme soveltuvuudesta strategian mallintamiseen.

Strategia sanaa käytetään monesti vääränlaisessa asiayhteydessä. Synonyyminä näissä tapauksissa on helposti maali tai päämäärä. Päämäärä on monesti käytännössä haave tulevasta, eli visio.

Strategia on se matka, miten päästään lähtöpisteestä maaliin – se ei ole päämäärä itse vaan ohjaava voima jolla sinne maaliin päästään. (Denil Sazal 2017.)

Elämme toimintaympäristössä, jossa muutos on arkipäivää

Nykyajan toimintaympäristössä muutosta tapahtuu jatkuvasti. Kun saavut maanantaiaamuna toimistolle, odottaa sähköpostilaatikossa uusi organisaatiokaavio, joka korvaa toissa viikkoisen version. Tiistaina saat toisen viestin, jossa ilmoitetaan uudesta projektista ja kolmannen, jossa ilmoitetaan yritysostosta tai fuusiosta. Muutosta toisen perään.

Kun mietitään, miksi muutumme, tulisi syyn löytyä strategiasta. Näin totesi Sofigaten Jaakko Taskinen samaisessa seminaarissa.

Strategian eri tasot

Strategian tulisi siis ohjata meitä jokaista oikeaan suuntaan. Strategia voidaan nähdä kolmitasoisena pyramidina, jotka vastaavat eri kysymyksiin.

Pyramidin tasot ovat:

  • Yrityksen strategia – Mihin mennään?
  • Liiketoimintastrategia – Mitkä ovat kiinnikekohdat?
  • Osastokohtainen srategia – Miten mahdollistamme toteutumisen?
Strategia | pohjaa Denil Sanzal ajatuksiin
Taulukko pohjautuu Denil Sanzalin ajatuksiin

Jokainen näistä tasoista porautuu tarkemmalla tasolla jokaisen organisaatiojäsenen toimintaan.

Kun yrityksen johto on ensin määrittänyt koko organisaation suunnan, sen halutaanko toimintaa laajentaa ydinosaamisen ulkopuolelle, määritetään liiketoimintastrategiassa kiinnittämiskohdat.

Esimerkiksi Stockmann on selkeästi siirtynyt vähittäiskauppatoiminnasta enemmän kiinteistöpuolelle myymällä esimerkiksi Herkun toiminnan S-ryhmälle. Siirtyminen toimialalta toiselle on yrityksen strategia, se että ostetaanko uusia tiloja, on liiketoiminnan rooli ja se, keille vuokrataan, on osastokohtaista strategista päätöksentekoa.

Jos nyt siis palataan alkuperäiseen kysymykseen, mitä strategia on käytännössä, on se sinusta riippuvainen. Strategian merkitys riippuu siitä, miltä tasolta sitä katsot, ja mistä tasosta sitä toteutat.

Strategia on muutoksen suunnittelua, läpivientiä ja jalkauttamista; vision viemistä tekemiseen.

Suosittelemme tutustumaan myös:

Liittyvät materiaalit