Yritysarkkitehtuuri auttaa löytämään perille

Vältä eksyminen yritysarkkitehtuurilla

Jaa myös muille

Astun sisään juuri avattuun kauppakeskukseen. Tavoitteenani löytää uuteen ja Helsingin Sanomissa hehkutettuun kattopuutarhaan. Löysin perille, mutta vasta noin tuntia myöhemmin. Miksi näin? Sinne pääsi vain yhdellä hissillä, joka sattui kulkemaan aivan eri paikasta kuin mistä lähdin liikkeelle ja välissä oli vielä Itäväylä ja metrolinja. Kuitenkin hissejä kauppakeskuksessa on viidessä eri paikassa. Niistä kerrotaan keskuksen sivuilla näin: ”Kaikki hissit eivät kulje samojen kerroksien välillä, joten on hyvä tarkistaa hissien ovilta mihin kerroksiin se liikkuu.” Eli tieto siitä mihin milläkin hissillä pääsee, löytyy vain hissien ovilta.

Vastoin suomalaista perusluonnetta nöyrryin suunnistaessani jopa kysymään neuvoa paitsi vastaantulijoilta, myös liikkeiden työntekijöiltä. Vaikka palvelu olikin ystävällistä, tuntuivat hekin olevan yhtä hukassa kuin minä ja keskittyivät lähinnä selviämään työstään omassa liikkeessään. Parhaimmillaan sain ohjeistusta oikeaan suuntaan seuraavalle hissille ja sen ovien vieressä olevilla opastauluille. Joko ymmärrätte, miten eksyin?

Yritykseenkin voi eksyä

Mietitäänpä hetki samankaltaista tilannetta yrityksessä. Olet johtoryhmään suoraan valittu uusi työntekijä ja haluaisit tietää mistä tietojärjestelmästä löytyy etsimäsi tieto, jota tarvitset seuraavan vuoden toimintasuunnitelman laatimiseen. Tieto on kyllä olemassa varmasti, mutta polku sen äärelle ei ole selkeä eikä tietoarkkitehtuuria ole kuvattu mihinkään. Kysyt kollegalta. Hän on kyllä tietoinen, että edellisvuoden vuosikatsauksessa Pirjo tätä tietoa esitteli, mutta ei ollut oman työnsä ohessa kiinnittänyt sen suurempaa huomiota siihen mistä tämä tiedon oli kaivanut. Hän ohjaa kysymään seuraavalta kollegalta. Näillä keinoin pääsee lopulta halutun tiedon äärelle, mutta eikö olisikin helpompaa, jos asiat, tiedot ja näiden yhteydet olisivat kuvattuna selkeästi ja visuaalisesti muodostamaan yrityksen ”arkkitehtuurin” ja näkisit luotettavasti mistä tieto löytyy, paitsi oikean kansion nimestä, kun siihen lopulta törmäät, myös tästä yritysarkkitehtuurista?

Yritysarkkitehtuuri on organisaation pohjapiirros

Yritysarkkitehtuuri, jota myös kokonaisarkkitehtuuriksi kutsutaan, on koko organisaation tai yrityksen toiminnan hallintaa ja kehittämistä kokonaisuutena, joka koostuu eri osioista ja näiden välisistä suhteista. Se on toimintaa ohjaava pohjapiirros ja kuvitus siitä millä resursseilla yritys suunnistaa kohti tulevaa. Eri kerrosten välinen viitoitus ja selkeä rakenne auttavat hahmottamaan yksittäisen elementin paikkaa rakennelmassa. Eli yritysarkkitehtuuri on paitsi kuva reitistä haluamasi tiedon äärelle myös hahmoteltu kokonaiskuva siitä miten erilaiset toimintaan liittyvät elementit vaikuttavat toisiinsa, puuttuuko kuviosta jotakin tai onko siellä jotakin liikaa.

Yritysarkkitehtuuri on aina olemassa, sillä se on toiminnan yhteydessä väistämättä syntyvä struktuuri. Myös kauppakeskuksella tai millä tahansa rakennuksella on rakenne ja erilaisia tiloja mutta aina siinä ei ole otettu huomioon eri asioiden vaikuttamista toisiinsa niin että ihmisten suunnistaminen olisi mahdollisimman vaivatonta.

Ehkä minäkin olisin löytänyt tieni helpommin kattopuutarhaan, jos Redissä olisi mietitty asioita asiakkaan käyttäjäkokemuksen ja yritysarkkitehtuurin avulla. Älä siis eksytä itseäsi ja työntekijöitäsi omaan organisaatioosi, vaan kuvaa sen kokonaisarkkitehtuuri!

Haluatko oppia miten yritysarkkitehtuuria kuvataan?

Lataa ilmainen pikaopas, joka kertoo kokonaisarkkitehtuurista ja siinä alkuun pääsemisestä.

Lataa ilmainen kokonaisarkkitehtuuri pikaopas
Tagged , .

Kaisa toimii Arterilla markkinoinnin asiantuntijana.