Blogi

Viisi vinkkiä toimintajärjestelmän valintaan

Hyvin organisoitunut liiketoiminta ei selviä kovin pitkälle Excelien ja verkkoaseman varassa. Dokumenttien ja toimintaohjeiden löydettävyydestä sekä versionhallinnasta tulee vaikeaa eikä kenelläkään tunnu olevan kokonaiskuvaa prosesseista. Miten hallita laatua tai johtaa strategiaa? Usein näihin tilanteisiin apua tuo toimintajärjestelmä.

Toimintajärjstelmän valinta ja käyttöönotto saattaa kuitenkin tuntua haastavalta, varsinkin jos tietoa tai vertaiskokemuksia ei ole saatavilla. Miten projektissa onnistutaan?

  1. Aseta tavoite muutokselle. Mitä sillä halutaan saavuttaa?
  2. Määritä resurssit projektille. Ketä projektiin osallistuu? Kuinka paljon aikaa ja rahaa tulee varata?
  3. Kuvaa nykytilanteen prosessit.
  4. Suunnittele sisäinen viestintä. Miten henkilöstölle halutaan viestiä? Kuka käyttää mitäkin tietoa ja miten?
  5. Mitä toimintajärjestelmällä halutaan tehdä? Laadunhallinta, dokumentointi?

Parhaimmillaan toimintajärjestelmä toimii liiketoiminnan tehostajana: työntekijöiden aika ei mene oikeiden tiedostojen metsästämiseen ja toiminta läpäisee myös laatustandardien vaatimukset. Kun prosessit on kuvattu ajan tasalle, on niitä myös helppo kehittää ja työnjakoa on mielekästä priorisoida.

Mikäli haluaisit kuulla lisää toimintajärjestelmän hyödyistä omalle organisaatiollesi, laita viestiä lassi.kasurinen@arter.fi ja pyydä ilmainen konsultaatiokäynti. Voit myös ladata ilmaisen demon täältä.

Liittyvät materiaalit