Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Skip to content

Millaista hyötyä IMS-ohjelmisto tuottaa organisaation eri rooleille?

Kirjoittaja:

Millaisille yrityksille tai organisaatioille IMS-ohjelmisto sopii?

Kokemuksemme mukaan IMS-ohjelmisto tuottaa erityistä hyötyä yrityksille ja organisaatioille, joissa toteutuu edes muutama alla olevista elementeistä:

  1. Ulkoisiin vaatimuksiin vastaaminen – asiakaiden vaatimuksetm direktiivit, lait, kova kilpailu organisaation toimintaympäristössä tai muutoin tarkoin säädelty liiketoiminta.
  2. Tarve todentaa laatu viranomaiselle tai ulkoiselle auditoijalle – sertifioitu toiminta tai standardin mukaan toimiminen, esimerkiksi ISO 9001, ISO 14001, ISO 27001 tai ISO 45001.
  3. Organisaation kehityssuuntautuneisuus ja/tai johtoryhmässä henkilöitä, jotka haluavat edistää laatuajattelua.
  4. Useampi toimipiste.
  5. Dokumentaatio levällään eri paikoissa.
  6. Toiminnan läpinäkyvyyden kasvattaminen.
  7. Omien johtamisrakenteiden kehittäminen ja toiminnan seuraaminen sekä kehittäminen mittareiden avulla – laatu- ja taloudellinen näkökulma eli jatkuvuuden hallinta.
  8. Kilpailukyvyn kehittäminen ja/tai laadunhallinnassa tarve järjestelmälle, joka tukee jatkuvaa toiminnan parantamista – organisaatio kasvanut sen verran isoksi, että laatujärjestelmälle on tarvetta.
  9. Laatuasiantuntijan tai laatujohtajan nimeäminen organisaatioon.

IMS-ohjelmiston hyödyt eri rooleissa

Laatuasiantuntija

Toimii yleensä IMS-ohjelmiston pääkäyttäjänä:

  • Laadunhallintajärjestelmän ylläpito ja kehittäminen yhden ohjelmiston avulla.
  • Yhteisiin toimintatapoihin pääseminen ja sitoutuminen sekä laadunhallinnan vastuun jakaminen koko henkilöstölle.
  • Käytössä olevan viitekehyksen mukaiselle toiminnalle edellytykset ovat olemassa – esim ISO 9001 -,  ISO 14001 -, ISO 27001 ja ISO 45001 -standardit.
  • Laatu- ja/tai prosessiajattelun jalkauttaminen ja kehittäminen organisaatiossa.
  • Johdon sitoutuminen laatuajatteluun.
  • Halutunlaisen toiminnan todentaminen liittyen ulkoisiin tai sisäisiin vaatimuksiin.
  • Dokumenttien hallintaan helpotusta: organisaatiossa olevan tiedon kerääminen yhteen paikkaan selkeään muotoon kaikkien saataville.
  • Ei epävarmuutta ohjeistuksien ja dokumentaation ajankohtaisuudesta ja ylläpitovastuusta.
  • Edellytykset ymmärtää, mistä toiminnassa olevat poikkeamat johtuvat.

Prosessinomistaja

Toimii yleensä IMS-ohjelmistossa yhtenä vastuukäyttäjänä, jonka rooliin kuuluu ylläpitää toimintaa ohjeistavaa dokumentaatiota, toiminnan mittaaminen ja kerätyn tiedon avulla prosessin kehittäminen:

  • Prosessikuvauksien ajantasaisuudesta ja ylläpidosta sekä prosessin operatiivisesta kehityksestä huolehtiminen helpottuu, kun kaikki työtä ohjaava tieto on viety IMS-ohjelmistoon. Käytännössä tämä tarkoittaa prosessikuvauksia, ohjeistuksia, mittareita ja riskejä.

Muu henkilökunta

Toimii yleensä IMS-ohjelmiston peruskäyttäjänä, jolla on lukuoikeudet hänen oman roolinsa kantilta olennaiseen tietoon. Ei yleensä vastaa tiedon ylläpidosta, mutta hyödyntää ohjelmistoa päivittäisessä tekemisessä:

  • Ohjeistuksien hyödyntäminen.
  • Raportoi poikkeamista ja läheltäpititilanteista.
  • Kaikki työtäohjaava ja ajantasalla olevan tiedon löytyminen yhdestä paikasta sujuvoittaa arkea.

Johtoryhmä

Johtoryhmällä on yleensä muokkaus- ja lukuoikeudet IMS-ohjelmistoon vietyyn sisältöön. Sen lisäksi IMS-ohjelmisto tuottaa helpostusta:

  • Liiketoiminnan strategian mukaisuuden varmistamiseen.
  • Liiketoiminnan mittarien seurantaan.
  • Toiminnan kokonaiskuvan ymmärtämiseen.
  • Liiketoiminnan kehittämiseen ja riskienhallintaan.

IMS-ohjelmiston hyödyt laadunhallinnassa ja liiketoiminnan kehittämisessä

IMS-ohjelmiston hyödyt laadunhallinnan näkökulmasta:

  • IMS-ohjelmiston avulla organisaatio pystyy toteuttamaan laadunhallinnan keskeisiä menetelmiä omassa arjessaan eli ennakoivat laadunvarmistamisen toimet, laatua kontrolloivat toimet sekä laatua kehittävät toimenpiteet.
  • IMS-ohjelmisto on rakennettu vastaamaan ISO-standardien edellytyksiä.
  • IMS-ohjelmisto kerää kaiken työtä ohjaavan tiedon yhteen paikkaan ja helpottaa tiedonhallintaa sekä ylläpitoa, sillä IMS-ohjelmistossa on mahdollista vastuuttaa tiedon tarkastus-, hyväksyntä-, katselmointi- ja versiointikäytännöt organisaation eri rooleille.
  • IMS-ohjelmistossa tietoa on mahdollista linkittää keskenään eli esimerkiksi prosessikuvauksiin on mahdollista linkittää mittareita, riskejä, dokumentaatiota tai poikkeamaraporttipohjia.
  • IMS-ohjelmistoon organisaatio dokumentoi toimintatapansa prosessien ja työtä ohjaavien dokumenttien muodossa. Tällöin koko organisaatiolle on helppo luoda esimerkiksi ISO-standardien mukaiset laadukkaat toimintatavat eli tarpeisiinne sopiva laadunhallinta.

IMS-ohjelmiston hyödyt liiketoiminnan kehittämisen näkökulmasta:

  1. IMS-ohjelmistossa on yhdessä sovittujen toimintatapojen kokonaisuus, jonka mukaan toimimalla yritys toteuttaa perustehtäväänsä, vastaa sidosryhmiensä odotuksiin ja saavuttaa tavoitteensa.
  2. IMS-ohjelmiston tarkoituksena on selkeyttää ja yhtenäistää organisaation toimintaa ja sitä myötä vapauttaa voimavaroja tuottavaan työhön.
  3. IMS-ohjelmisto sisältää toiminnan prosessit, ohjeistukset ja toimintatavat, mittaamisen, organisaation periaatteet ja kuvaukset siitä, miten toimintaa kehitetään ja miten sitä jatketaan eri tilanteissa.