Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Skip to content

5 vinkkiä laatujärjestelmän rakentajalle

Kirjoittaja:

Tähän blogiin olemme keränneet 5 vinkkiä laadunhallintajärjestelmän rakentajalle.

1. Aseta tavoite laatujärjestelmälle

Tavoitteenasi voi olla esimerkiksi:

  • Prosessilähtöisen toiminnan hyödyntäminen.
  • Dokumenttien parempi löydettävyys ja yhtenäinen hallinta.
  • Toiminnan läpinäkyvyyden kasvattaminen.
  • Auditointihavaintojen ja palautteiden hyödyntämistä tietopohjaisessa päätöksenteossa.
  • Laatustandardien (esimerkiksi ISO 9001:2015) vaatimusten täyttäminen.

2. Resurssoi laatujärjestelmän rakentaminen

  • Kuka omistaa projektin?
  • Keitä projektiin osallistuu? Prosessien omistajat? Muut päätöksentekijät? Organisaation johdon rooli?
  • Kuinka paljon aikaa tulee varata projektiin osallistuvilta henkilöiltä?
  • Kuinka paljon projektiin osallistuvia tulee kouluttaa aiheen tiimoilta – susbstanssi ja järjestelmän käyttö?
  • Mikä on projektin tavoitteellinen kesto?
  • Muista myös järjestelmän ylläpito – laatujärjestelmä vaatii jatkuvaa parantamista ja systemaattista tekemistä.

3. Lähtötilanteen ymmärtäminen – pyri luomaan kuva lähtötilanteestanne ennen laatujärjestelmän rakentamista:

  • Miten toimintaa mitataan tällä hetkellä?
  • Onko prosesseja jo kuvattu? Jos on, niin missä kuvaukset sijaitsevat?
  • Paljonko dokumentaatiota, kuten ohjeita ja muita asiakirjoja on jo olemassa?
  • Onko aineisto ajantasaista? Kuinka paljon joudutaan päivittämään?
  • Löytyykö sisäisten auditointien toteuttamiseen osaajia ja käytäntöjä?
  • Käsitelläänkö riskejä eli uhkia ja mahdollisuuksia järjestelmällisesti?

4. Tunnistakaa ja määritelkää kuka ja millaisissa tilanteissa laatujärjestelmää käytetään

  • Kuka järjestelmää käyttää? Koko organisaatio vai osa henkilöstöstä?
  • Miten ja missä tilanteissa laatujärjestelmään dokumentoitua arjen työtä ohjaavaa tietoa käytetään?
  • Muiden järjestelmien rooli suhteessa laatujärjestelmään? Esimerkiksi CRM ja toiminnanohjausjärjestelmä.
  • Halutaanko henkilöstölle viestiä suoraan järjestelmästä?

5. Määritelkää, mitkä asiat haluatte hoitaa laatujärjestelmällä

Määritelkää, mitkä asiat toteutatte laatujärjestelmällä ja mitkä asiat hoituu toisilla järjestelmillä:

  • Tietojen rajaus (asiakastiedot CRM:ssä, taloustiedot ERP:ssä…jne)
  • Prosessien kuvaaminen ja kehittäminen.
  • Dokumenttienhallinta.
  • Auditointihavainnot, reklamaatiot, aloitetoiminta, läheltä piti -tilanteet jne.
  • Riskien tunnistaminen ja hallinta.

Onko laatujärjestelmän rakentaminen ajankohtaista?

Älä epäröi vaan opi rakentamaan laatujärjestelmä, joka tukee koko organisaatiotasi alusta alkaen.

Halusimme helpottaa työtaakkaasi ja kokosimme pikaoppaan muotoon ISO 9001 laatustandardia mukailevan laatujärjestelmän rakenteen sekä vastaukset seuraaviin kokonaisuuksiin:

  • Mikä on laatujärjestelmän tarkoitus?
  • 5 vinkkiä järjestelmän rakentajalle
  • Laatujärjestelmän dokumentoinnin tasot
  • Laatujärjestelmän sisältö
  • Viitekehysten hyödyntäminen
  • PDCA-mallin hyödyntäminen
  • 6 vinkkiä järjestelmän käyttöönottoon

Lataa pikaopas avuksesi alla olevalla lomakkeella.

Ymmärrä laatujärjestelmän ydin 10 minuutissa – lataa opas maksutta!

Pikaopaslataus: Laatujärjestelmän rakentaminen