Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Skip to content

ISO 9001 -standardi uudistuu – katso millaisia muutoksia on odotettavissa

Kirjoittaja:

Arter

ISO 9001 -standardi uudistuu ja se julkaistaan arviolta syyskuussa 2026. Tässä blogissa avaamme sinulle sitä, millaisia uudistuksia on tällä hetkellä luvassa, ja miten organisaatiosi on järkevää valmistautua tuleviin uudistuksiin.

Tämän blogin tiedot perustuvat Standardiehdotukseen ISO/DIS 9001, joka on ollut lausuntokierroksella 29.10.2025 asti. DIS-vaiheella tarkoitetaan standardin luonnosvaihetta.

Alla olevat tiedot voivat siis vielä muuttua riippuen standardin lausontokierroksen tuloksista.

ISO 9001 – mikä muuttuu 2026?

Päivittyneen ISO 9001 -standardin arvioitu julkaisuajankohta on syyskuussa 2026.

ISO 9001 -standardin muutoksien 3 keskeistä tavoitetta:

  1. Uudistuksen tarkoituksena on päivittää ISO 9001 vastaamaan paremmin nykyisiä laadunhallinnan toimintamalleja sekä teknologian kehittymistä. Standardin vaatimuksia tarkennetaan niin, että ne huomioivat organisaatioiden muuttuvat toimintaympäristöt, heikentämättä standardin yleispätevyyttä.
  2. Jatkossakin ISO 9001 on tarkoitettu kaikenkokoisten ja erilaisten organisaatioiden käyttöön toimialasta riippumatta.
  3. Uudistuksella halutaan varmistaa, että luottamus ISO 9001 -standardin mukaisesti toimiviin organisaatioihin säilyy myös tulevaisuudessa sidosryhmien näkökulmasta.

Tällaisia päivityksiä ISO 9001 on odotettavissa

Ilmastonmuutoksen huomioiminen​:

  • Organisaation on arvioitava ilmastonmuutoksen merkitys toiminnalleen (4.1) sekä selvitettävä, onko merkityksellisillä sidosryhmillä siihen liittyviä vaatimuksia (4.2).
  • Organisaatiosi on arvioitava, onko ilmastonmuutos relevantti tekijä sen toiminnalle (4.1 – toimintaympäristö).​
  • Lisäksi pitää selvittää, onko merkityksellisillä sidosryhmillä (asiakkaat, omistajat, viranomaiset, yhteiskunta jne.) ilmastonmuutokseen ja kestävyyteen liittyviä vaatimuksia tai odotuksia (4.2 – sidosryhmät).​
  • Ei pakota “ympäristöjärjestelmään”, mutta edellyttää näyttämään, että ilmastokysymys on oikeasti mietitty myös laatujärjestelmässä.

Laatukulttuurin ja eettisen toiminnan vahvistaminen

  • Johtajuuden tulee edistää laatukulttuuria ja eettistä käyttäytymistä (5.1, 7.1.4, 7.3). Johto “edistää laatukulttuuria ja eettistä käyttäytymistä” – tämä lisäys tulee suoraan johtajuuskohtaan 5.1.1.
  • ​7.1.4 (prosessien toimintaympäristö) ulottuu fyysisen ympäristön lisäksi psykologiseen ja sosiaaliseen ympäristöön – mukana mm. eettinen kulttuuri, syrjimättömyys, työhyvinvointi.
  • 7.3 (tietoisuus) laajenee: henkilöstön pitää olla tietoinen myös organisaation laatukulttuurista ja eettisistä periaatteista, ei pelkästään laatupolitiikasta, laatutavoitteista ja omasta roolistaan.​
  • Mitä laatukulttuuri ja eettisyys pitää sisällään? Esimerkiksi tällaisia asioita: Laatu = arvoa asiakkaalle, ei hukkaa​. Ongelmat näkyviksi, virheistä oppiminen​. Kunnioitus ihmisiä kohtaan​. Läpinäkyvyys, vastuu ja rehellisyys.

Riskit ja mahdollisuudet

  • Riskit ja mahdollisuudet käsitellään erillisinä kokonaisuuksina (6.1.2 ja 6.1.3).
  • 6.1 jaetaan selkeämmin: 6.1.2 = riskit // 6.1.3 = mahdollisuudet​.
  • Pelkkä määritä riskit listaus ei riitä jatkossa – riskejä ja mahdollisuuksia pitää myös analysoida ja arvioida sekä seurata toteutuneiden toimien vaikuttavuutta.​

Muutosten hallinta

  • Muutosten suunnittelussa on huomioitava viestintä, arvioitava vaikutukset ja katselmoitava muutokset (6.3).
  • Muutosten suunnittelussa organisaatiosi pitää entistä selkeämmin huomioida tarvittava informaatio ja resurssit, suunnitella viestintä – keille, mitä, milloin ja miten kerrotaan​, arvioida muutoksen vaikutukset laadunhallintajärjestelmään, prosesseihin, riskeihin, asiakaskokemukseen​, katselmoida muutokset jälkikäteen: saavutettiinko tavoiteltu lopputulos, tuliko ei-toivottuja sivuvaikutuksia​.
  • Käytännössä voi olla esimerkiksi yksinkertainen “muutospyyntö/muutosloki” -käytäntö, jossa joka muutokselle kirjataan: syy, vaikutukset, viestintä, vastuuhenkilö, arvio toteutuksen jälkeen.

Organisaation tietoisuus

  • Painopiste on siirtynyt tuotteiden ja palveluiden vaatimustenmukaisuudesta koko laadunhallintajärjestelmältä haluttujen tulosten saavuttamiseen (7.1.6).
  • Painopiste ei ole enää vain tuotteiden ja palveluiden vaatimustenmukaisuudessa, vaan siinä, että organisaation tieto tukee koko laadunhallintajärjestelmän haluttujen tulosten saavuttamista. ​
  • Tietoa pitää ylläpitää, jakaa ja päivittää niin, että organisaatio pysyy toimintakykyisenä muutoksissa (resilienssi, jatkuvuus).​
  • Painopiste asiakastyytyväisyydestä sekä tuotteista ja palveluista enemmän koko laadunhallintajärjestelmän vaikuttavuuteen ja parantamiseen.​

Standardin opastava A-liitteen päivittyminen

  • Standardin opastavan liitteen A vahvistaminen​
    • Termien merkityksiä on selvennetty väärinkäsitysten välttämiseksi (A.2)
    • Organisaation toimintaympäristö (A.4)
    • Johtaminen (A.5)
    • Suunnittelu (A.6)
    • Tukitoiminnot (A.7)
    • Toiminta (A.8)
    • Suorituskyvyn arviointi (A.9)
    • Parantaminen (A.10)

Näin valmistaudut ISO 9001 muutoksiin – 6 vinkkiä

Tyypillisesti ISO-standardeissa siirtymäaika on 3 vuotta. Uudelleensertifioinneissa siirtymäaika tulee olemaan lyhyempi. Tarkemmat siirtymäajat vahvistuvat myöhemmin.

  1. Resurssoi omaa ja organisaatiosi aikaa päivittyvän standardin muutoksien läpikäyntiin.
  2. Hanki päivittynyt standardi organisaatiollesi kun se on julkaistu. Suomessa ISO-standardeja voit hankkia SFS:lta eli Suomen Standardit ry:lta.
  3. Hanki koulutusta tai konsultointia päivittyvästä standardista ja siitä, miten muutokset vaikuttavat oman organisaatiosi toimintaan.
  4. Käy läpi nykyisen laatu- tai toimintajärjestelmän dokumentaatiota standardin mukaisen toiminnan osalta. Kirjaa ylös mitä dokumentaatiota, rakenteita, periaatteita ja prosesseja tulee käydä läpi ja päivittää.
  5. Viesti tulevasta ISO 9001 päivityksesta oman organisaatiosi sisällä.
  6. Tee projektisuunnitelma muutoksille, resurssoi projekti ja toteuta projekti.

Näin hyödynnät olemassa olevan laatujärjestelmän sisältöä ISO 9001 muutoksiin valmistautumisessa

Tyypillisesti ISO 9001 -standardin mukaisesta laatujärjestelmästä tulisi löytyä alla olevan kuvan mukainen dokumentaatio:

  • Käy läpi oman organisaatiosi laatujärjestelmään dokumentoitu sisältö ja selvitä onko sisältö ajantasalla.

Vastuuta sisällön päivittäminen ja läpikäynti oikeille henkilöille. Tyypillisesti laatujärjestelmän ylläpito vastuutetaan alla olevan kuvan mukaisesti.

Lue lisää ISO-standardeista:

👉 Lue lisää ISO-standardeista täällä. 
👉 Tavoitteena sertifikaatti?
👉 ISO-standardien yhtäläisyydet