QF-koulutukset
Laajenna laatujärjestelmää kohti laatujohtamisen (TQM, Total Quality Management) periaatteita

Laadunhallintastandardia ISO 9001:2015 ei ole suunniteltukaan olemaan vaatimuslista viimeisimmistä laadunhallinnan menettelyistä ja periaatteista. ISO 9001 -standardin Plan-Do-Check-Act -periaate mahdollistaa erinomaisen hyvin laadunhallintajärjestelmän laajentamisen ns. Total Quality Management -vaatimuksia sisältäväksi laadukkaan johtamisen järjestelmäksi.
Tässä koulutuksessa paneudutaan muutamiin TQM-näkökulmiin, joiden avulla organisaatio voi laajentaa peruslaatujärjestelmää kokonaisvaltaisemmaksi laadukkaan johtamisen järjestelmäksi. TQM-periaatteet soveltuvat laadunhallinnan lisäksi niin ympäristöjohtamiseen, työturvallisuus- kuin tietoturvajohtamiseen ja antavat uutta otetta järjestelmien vaikuttavuuden lisäämiseen.
Oppimismenetelmät
Koulutus on yksipäiväinen ja koostuu alustavista luennoista, käytännön esimerkeistä ja organisaatiokohtaisista syventävistä pohdinnoista.
Koulutuspäivän päätteeksi osoitetaan selvästi, miten osallistujat voivat jatkaa tästä. Kurssilaiset saavat tuhdin paketin erilaisia malleja, työkaluja, työpohjia ja välineitä organisaatiokohtaisen kehittämisen tueksi.
Miksi osallistua?
- Perehdyt Total Quality Management (TQM) ajattelun viimeisimpiin periaatteisiin, joiden avulla voit laajentaa organisaationne laadunhallinta- tai toimintajärjestelmää kokonaisvaltaisemmaksi
- Lisäät järjestelmien kykyä saavuttaa johdon määrittelemät halutut tulokset
- Perehdyt TQM-ajattelun laajennettuun laatukäsitteeseen ja asiakaskeskeisyyteen
- Pääset oppimaan TQM-ajattelun johtajuusnäkemyksestä, tavoiteasetannasta, laatukulttuuriajatuksista, jatkuvan parantamisen näkemyksestä sekä henkilöstön osallistamisesta
Aikataulu
- Esittäytyminen
- Ohjelma
- Tavoitteet
- Total Quality Management käsite ja historiaa
- Laatukäsite Total Quality Management-ajattelussa
- TQM-gurujen keskeisimpiä teesejä laadukkaan johtamisen piirteistä
- TQM-ajattelun ja ISO 9001:2015 näkökulman merkittävimmät erot
- Laatukulttuurin piirteitä, jotka tukevat kokonaisvaltaista toimintajärjestelmien hallintaa ja tuloskuntoa
- Mikromanageerauksesta kohti kokonaisvaltaista systeemien johtamista
Alustukset, keskustelut, pienharjoitteet
- TQM ja asiakaskeskeisyys
- TQM-näkemys tavoitteiden asettamisesta, kytkennästä strategiaan ja jalkauttamisesta aina henkilökohtaiselle tasolle ml. tavoiteasetannan menetelmäesimerkkejä
- Prosessijohtamisen avainasioita TQM-ajattelussa – tiivistelmä
- TQM-näkemyksiä henkilöstön roolista, osallistamisesta, aktivoinnista, osaamisen ja ongelmanratkaisutaitojen kehittämisestä, innostamisesta,palkitsemisesta, itseohjautuvuuden lisäämisestä, asenteiden ja ilmapiirinkehittämisestä (ISO 9001, ISO 14001, ISO 27001, ISO 45001 ovat tässä näkökulmassa varsin rajoittuneita)
Alustukset, keskustelut, pienharjoitteet
- Toimittaja- ja asiakaskumppanuuden vahva rooli TQM-ajattelussa
- Kumppanuuden avainasiat ja hyödyt organisaation toiminnassa
- Kumppanuuden mittaaminen ja arviointi
- Kumppanuuden kypsyysasteikot
- TQM-ajattelun painotukset jatkuvassa parantamisessa
- Jatkuvan parantamisen työkaluja (Ongelmanratkaisu, Kaizen, Kata, benchmarkkaus, leanin hukka- ja arvoanalyysit, laatutyökalut, six sigma, toc…) – tiivistelmä
- Miten jatkaa tästä?
Opettajat
Varaa oma koulutuspäivä organisaatioosi
Ota yhteyttä ja räätälöidään organisaationne tarpeisiin soveltuva koulutuskokonaisuus!