

Laadunhallintamenetelmät – suunnittele, valvo ja paranna laatua
Osaatko hallita laatuvajetta?
Laatu on osa meidän kaikkien jokapäiväistä elämää: meiltä kaikilta löytyy erilaisia vaatimuksia ja standardeja laadulle omassa elämässämme eri tilanteissa.
Asiakkaiden odotukset eivät ole mahdollisesti koskaan olleet niin korkeat kuin ne tänä päivänä ovat, koska muun muassa sosiaalisen median myötä laadun läpinäkyvyys on noussut aivan uudelle tasolle.
Samalla asiakkaiden tarpeiden ja heidän kokemuksensa saadusta tuotteesta tai palvelusta välillä on usein suuri ero. Tätä erotusta voimme kutsua termillä laatuvaje.
Näistä syistä laatuvaje yleensä johtuu:
- Asiakkaiden tarpeita ei ymmärretä.
- Tuotteita tai palveluita ei suunnitella vastaamaan näitä tarpeita tai suunnittelussa epäonnistutaan.
- Ei onnistuta määritellyn standardin mukaisen tuotteen tai palvelun toimituksessa.
Laadunhallinnan asiantuntija – Helpota arkeasi ja opi hallitsemaan laatuvajetta laadunhallintamenetelmien avulla
Tiivistimme tunnin webinaariin sen, mitä sinun tulee ainakin tietää laadunhallintamenetelmistä.
Katso alta asiantuntijan vinkit laatuvajeen hallitsemiseen.
Laadunhallinan 3 tärkeintä prosessia: Suunnittele, valvo ja paranna laatua
Perusajatuksena on, että laadunhallinta koostuu kolmesta prosessista:
- laadun suunnittelu,
- laadunvalvonta ja
- laadun parantaminen.
Laatujohtaminen pyrkii siihen, että näihin osallistuu kaikki eikä vain johto.
Laadun suunnittelu käytännössä:
- Tunnista asiakkaat ja heidän tarpeensa.
- Aseta tavoitteet.
- Kehitä tuote tai palvelu vastaamaan asiakkaiden tarpeita.
- Kehitä prosessi, joka toteuttaa määritetyn tuotteen tai palvelun.
- Aseta prosessille ohjaus ja vie suunnitelma toteutukseen.
Laadunvalvonta käytännössä:
- Valitse valvottavat kohteet.
- Arvioi todellista suorituskykyä.
- Vertaa todellista suorituskykyä laatutavoitteisiin.
- Ryhdy toimenpiteisiin, kun havaitset poikkeaman.
Laadun parantaminen käytännössä:
- Osoita tarve (parannukselle).
- Perusta projekti.
- Luo projektitiimi ja osoita tiimille tarvittavat resurssit.
- Diagnosoi.
- Toteuta parannustoimenpiteet ja osoita niiden toiminta.
- Luo kontrollit parannusten säilyttämiseksi.