Laadunhallinnan 7 perusperiaatetta
Kirjoittaja:
Arter
Mitkä ovat laadunhallinnan 7 perusperiaatetta? Perusperiaatteet löytyvät ISO 9001 -standardin sisällysluettelosta.
Perusperiaatteet löytyvät kansainvälisesti suosituimmasta laadunhallinnan viitekehyksestä – ISO 9001 -standardista
Tarkastellaan asiaa kansainvälisesti suosituimman laadunhallinnan viitekehyksen eli ISO 9001 -standardin näkökulmasta.
ISO 9001 -standardissa hyödynnetään yli 50 vuoden työn tulosta ja se sisältää valtavasti kollektiivista tietoa laadunhallintaan liittyen. Voimme siis olettaa, että tämä kyseinen standardi tarjoaa yleisesti hyväksi koettuja käytäntöjä organisaatiosi toimintaan.
ISO 9001 -standardia on järkevää hyödyntää, sillä se tarjoaa valmiin mallin organisaatiosi laadunhallintaan.

Laadunhallinnan 7 perusperiaatetta löytyvät ISO 9001 -standardista
Ohessa avattuna ISO 9001 -standardin sisällys. Sisällysluettelosta kappaleet 4-10 ovat sellaisia, jotka määrittelevät laadunhallinnan perusperiaatteet:
- Soveltamisala
- Velvoittavat viittaukset
- Termit ja määritelmät
- Organisaation toimintaympäristö
- Johtajuus
- Laadunhallintajärjestelmän suunnittelu
- Tuki
- Toiminta
- Suorituskyvyn arviointi
- Parantaminen
Mitä laadunhallinnan perusperiaatteet tarkoittavat käytännössä?
Kun ISO 9001 -standardin perusperiaatteet käännetään konkretiaksi, tarkoittavat ne tällaisia asioita:
- Asiakaskeskeisyys – Asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen nyt ja tulevaisuudessa. Vaatimusten ja odotuksen tunnistaminen.
- Johtajuus – Organisaatiosi strategia, suunta ja päämäärä. Johto osoittaa sitoutumisensa laadunhallintaan oman esimerkkinsä kautta.
- Ihmisten täysipainoinen osallistuminen – Koko organisaatio mukaan kehittämään yhteistä tulevaisuutta.
- Prosessimainen lähestymistapa – Tehdään arjesta sujuvaa, niin ei tule yllätyksiä.
- Jatkuva parantaminen – Pienin askelin kohti parempaa.
- Näyttöihin perustuva päätöksenteko – Tehdään valintoja, joista on suurin hyöty.
- Suhteiden hallinta – Tarvitsemme ympärille parhaimmat kumppanit.
Miten organisaatiosi näyttää, että se toimii perusperiaatteiden mukaan?
- Käytännössä ISO 9001 -standardin mukainen laadunhallinta voidaan osoittaa toimintaan liittyvän dokumentoinnin avulla.
- Koska ISO 9001 mukainen toiminta nojaa jatkuvaan parantamiseen, on organisaatiosi toiminta hyvä dokumentoida jatkuvan parantamisen eli PDCA-mallin mukaan.
- Alla kuvaus siitä, millaista dokumentaatiota tarvitset, jotta organisaatiollasi on hyvät edellytykset onnistua ISO 9001 mukaisessa laadunhallinnassa.

Miten Arter voi auttaa yritystäsi laadunhallinnassa ja laatujärjestelmän rakentamisessa?
- Arterin asiantuntijat auttavat organisaatiotasi toimimaan ja dokumentoimaan toimintanne standardien vaatimusten mukaisesti. Rakennat kanssamme esimerkiksi ISO 9001 mukaisen laatujärjestelmän.
- Olemme kumppani toiminnan kehittämisessä. Kauttamme saat koulutusta ja konsultointia aiheeseen liittyen.
- Tarjoamme suomalaisen alustan, IMS-ohjelmiston, laatujärjestelmän rakentamiseen,
kehittämiseen ja ylläpitoon. Tutustu IMS-ohjelmistoon tarkemmin tästä.
Lue lisää
-
Published on: -
Published on:Laatujärjestelmän tiedonhallinta – näin onnistut
-
Published on:ISO 9001 laatujärjestelmä