Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Skip to content

Laadunhallinnan 7 perusperiaatetta

Kirjoittaja:

Mitä ovat laadunhallinnan perusperiaatteet?

Tarkastellaan asiaa kansainvälisesti suosituimman laadunhallinnan viitekehyksen eli ISO 9001 -standardin näkökulmasta.

ISO 9001 -standardissa hyödynnetään yli 50 vuoden työn tulosta ja se sisältää valtavasti kollektiivista tietoa laadunhallintaan liittyen. Voimme siis olettaa, että tämä kyseinen standardi tarjoaa yleisesti hyväksi koettuja käytäntöjä organisaatiosi toimintaan.

ISO 9001 -standardia on järkevää hyödyntää, sillä se tarjoaa valmiin mallin organisaatiosi laadunhallintaan.

ISO 9001 -standardin sisällysluettelo antaa teoriatason viitekehyksen

Ohessa avattuna ISO 9001 -standardin sisällys. Sisällysluettelosta kappaleet 4-10 ovat sellaisia, jotka määrittelevät laadunhallinnan perusperiaatteet:

  1. Soveltamisala
  2. Velvoittavat viittaukset
  3. Termit ja määritelmät
  4. Organisaation toimintaympäristö
  5. Johtajuus
  6. Laadunhallintajärjestelmän suunnittelu
  7. Tuki
  8. Toiminta
  9. Suorituskyvyn arviointi
  10. Parantaminen

Mitä ISO 9001 -standardin perusperiaatteet tarkoittavat organisaatiosi toiminnalle?

Kun ISO 9001 -standardin perusperiaatteet käännetään konkretiaksi, tarkoittavat ne tällaisia asioita:

  1. Asiakaskeskeisyys – Asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen nyt ja tulevaisuudessa. Vaatimusten ja odotuksen tunnistaminen.
  2. Johtajuus – Organisaatiosi strategia, suunta ja päämäärä. Johto osoittaa sitoutumisensa laadunhallintaan oman esimerkkinsä kautta. 
  3. Ihmisten täysipainoinen osallistuminen – Koko organisaatio mukaan kehittämään yhteistä tulevaisuutta.
  4. Prosessimainen lähestymistapa – Tehdään arjesta sujuvaa, niin ei tule yllätyksiä.
  5. Jatkuva parantaminen – Pienin askelin kohti parempaa.
  6. Näyttöihin perustuva päätöksenteko – Tehdään valintoja, joista on suurin hyöty.
  7. Suhteiden hallinta – Tarvitsemme ympärille parhaimmat kumppanit.

Mitä ISO 9001 -standardin mukaisen laadunhallinnan perusperiaatteiden soveltaminen on käytännössä?

  • Käytännössä ISO 9001 -standardin mukainen laadunhallinta voidaan osoittaa toimintaan liittyvän dokumentoinnin avulla.
  • Koska ISO 9001 mukainen toiminta nojaa jatkuvaan parantamiseen, on organisaatiosi toiminta hyvä dokumentoida jatkuvan parantamisen eli PDCA-mallin mukaan.
  • Alla kuvaus siitä, millaista dokumentaatiota tarvitset, jotta organisaatiollasi on hyvät edellytykset onnistua ISO 9001 mukaisessa laadunhallinnassa.

Miten Arter voi auttaa yritystäsi ISO 9001 -standardin mukaan toimimisessa?