Blogi
Mitä ISO-standardit ovat ja miksi hyödyntää niitä?
ISO-standardit ovat organisaatioiden ja yritysten toimintaa ohjaavia viitekehyksiä, joihin on koottu hyväksi koettuja toimintamalleja ohjaamaan niitä hyödyntävien organisaatioiden ja yritysten toimintaa. International Organization for Standardization eli ISO-organisaatio hallinnoi yhteisönsä avulla koostamiaan standardeja.
ISO-standardeja on olemassa tuhansia. Suomessa eniten käytetyt ISO-standardit ovat:
- ISO 9001 – joka liittyy laadunhallintaan,
- ISO 14001 – liittyy ympäristöasioihin,
- ISO 45001 – liittyy työturvallisuuteen ja työhyvinvointiin,
- ISO 27001 – liittyy tietoturvallisuuden hallintaan ja
- ISO 50001 – liittyy energianhallintaan.
ISO-standardit on paljon kollektiivista viisautta. ISO-standardeja kannattaa hyödyntää ja soveltaa omaan toimintaympäristöön sopivalla tavalla, kokonaisuutena tai pienemmissä osioissa.
Yritykset ja organisaatiot voivat halutessaan sertifioida ISO-standardin mukaisen toimintansa akkreditoidun tahon kanssa.
Lue lisää ISO-standardeista Suomen standardit RY:n sivuilta.
ISO-standardin ja sertifikaatin ero
- Lyhykäisyydessään ISO-standardilla tarkoitetaan listaa vaatimuksista ja sertifikaattilla tarkoitetaan virallista merkkiä siitä, että organisaatio toimii standardin asettamien ehtojen mukaisesti.
- ISO-standardit ovat asiakirjoja, joita kuka tahansa voi hankkia ja hyödyntää. ISO-standardin ja sertifikaatin hankkiminen on kaupallistettu.
Mistä ISO-standardin voi hankkia? Entä sertifikaatin?
Suomessa ISO-standardeja voi hankkia SFS Suomen standardit RY:lta.
Mikäli päädytte sertifioimaan toimintanne jonkun tai joidenkin ISO-standardien mukaan, tulee puolueettoman osapuolen auditoida organisaation toiminta. Sertifikaatteja myöntävät auditoijat ovat akkreditoituja tahoja, joilla on lupa myöntää sertifikaatteja.
Mitä ISO-standardien hyödyntäminen tarkoittaa käytännössä?
- Perustana standardeilla on yhteinen perusrakenne eli viitekehys, jonka malli on PDCA (Plan-Do-Check-Act) eli sitoutuminen elinkaariajatteluun ja jatkuvaan parantamiseen
- Standardit noudattavat samaa perusrakennetta, jossa on 10 päälukua, joista keskeisiä ovat luvut 4 – 10. Tämä helpottaa eri standardien yhdistämistä ja integroimista. Pääluvut ovat:
1. Soveltamisala
2. Velvoittavat viittaukset
3. Termit ja määritelmät
4. Toimintaympäristö
5. Johtajuus
6. Suunnittelu
7. Tukitoiminnot
8. Toiminta
9. Arviointi
10. Parantaminen - Standardit edellyttävät organisaatiolta johdon sitoutumista, asiakaslähtöisyyttä ja sidosryhmien vaatimusten ja odotusten huomioimista, prosessien hallintaa, riskien ja mahdollisuuksien arviointia sekä jatkuvaa parantamista.
- Standardit vaativat organisaatiolta dokumentoitua tietoa eli näyttöä siitä, että standardin vaatimukset on täytetty. Esimerkiksi vaatimuksien todentamiseksi organisaatiot rakentavat itselleen liiketoimintansa tarpeisiin vastaavan laatu- tai toimintajärjestelmän, jonka avulla organisaation jatkuva parantaminen on systemaattista.
Yksi vai monta ISO-standardia kerrallaan?
Liiketoiminnan kehittämisen polkua voi edetä jäsentyneesti yksi standardi kerrallaan ja usein aloitus tapahtuu ISO 9001 -standardista. Usein ISO 14001 ja ISO 45001 -standardeja hyödynnetään ISO 9001 rinnalla.
Lisäksi tänä päivänä tietoturvan hallintaan ja kehittämiseen liittyvä ISO 27001 -standardi on myös nostattanut suosiotaan.
Se, että hyödyntääkö organisaatio yhtä vai useampaa ISO-standardia, riippuu organisaation omista tarpeista, joskus monta standardia on järkevää ottaa kerralla haltuun, joskus on hyvä aloittaa yhdellä.
ISO-standardit tukevat toisiaan
Standardeilla on keskenään paljon yhteistä. Yksittäinen standardi taas tarjoaa oman näkökulmansa, painopisteet ja päämäärät/tavoitteet, jotka vaihtelevat standardin aihepiirin mukaan.
- ISO 9001 keskittyy laadunhallintaan eli siihen, että organisaatio tuottaa asiakkaidensa vaatimuksia/tarpeita ja odotuksia vastaavia palveluita/tuotteita
- ISO 14001 keskittyy ympäristönhallintaan eli siihen, että organisaatio tunnistaa ja hallitsee ympäristövaikutuksiaan ja pyrkii parantamaan ympäristösuorituskykyään.
- ISO 45001 keskittyy työterveyteen ja työturvallisuuteen eli siihen, että organisaatio ehkäisee työtapaturmia ja työperäisiä sairauksia ja parantaa työntekijöidensä hyvinvointia.
- ISO 27001 keskittyy tietoturvallisuuteen eli siihen, että organisaatio suojaa tietojaan ja tietojärjestelmiään ulkopuolisilta uhilta ja sisäisiltä riskeiltä.
- ISO 50001 keskittyy energianhallintaan eli siihen, että organisaatiot käyttävät energiaa tehokkaasti ja kestävästi.
Nämä kokonaisuudet toistuvat yleisimmissä ISO-standardeissa
- Toimintaympäristön ymmärtäminen ja kartoitus.
- Keskeisten sidosryhmien vaatimuksien (nykyhetki) ja odotuksien (tulevaisuus) ymmärtäminen.
- Yhtenäinen riskienhallintakulttuuri (käsittää sekä uhat että mahdollisuudet).
- Tavoitteiden asettaminen ja niiden aktiivinen seuranta ja tuloksien arviointi.
- Yhteinen muutoshallinta.
- Resurssien, osaamisen ja tietoisuuden hallinta.
- Viestintä – sisäinen ja ulkoinen.
- Tiedonhallinta.
- Seuranta ja mittaaminen sekä reagointi ja katselmointikäytännöt.
- Auditointi ja arvointi.
- Jatkuvan parantamisen kulttuuri.
Kiinnostaako ISO-standardien hyödyntäminen? Suosittelen sinulle näitä sisältöjä:
👉 ISO-standardien lyhyt oppimäärä| blogi
👉 Kuinka vastata ISO 9001 -standardin vaatimuksiin? | blogi
👉 Tavoitteena sertifioitu toimintajärjestelmä? | blogi