Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Skip to content
Evelina Saarela ja Tommi Eerola, ISO 9001 hyödyt pk-yrityksille -webinaari 352 x 176 px Evelina Saarela ja Tommi Eerola, ISO 9001 hyödyt pk-yrityksille -webinaari 352 x 176 px

ISO 9001 hyödyt pk-yritykselle

Miten ISO 9001 -standardia kannattaa hyödyntää pk-yrityksissä?

ISO 9001 -standardi on yksi kansainvälisesti tunnetuimmista laadunhallinnan viitekehyksistä. ISO 9001 -standardissa hyödynnetään yli 50 vuoden työn tulosta ja se sisältää valtavasti kollektiivista tietoa laadunhallintaan liittyen.

ISO 9001 -standardi tarjoaa viitekehyksen organisaation laadunhallintaan, jonka pohjalta organisaatio voi rakentaa itselleen sopivan laatujärjestelmän.

Usein vaatimus ISO 9001 -standardin hyödyntämiseen tulee organisaatiolle sidosryhmien kautta, esimerkiksi asiakkaan tai yhteistyökumppanin päästä.

Aloita tästä – konsulttimme kertoo sinulle webinaaritallenteella 10 minuutissa ISO 9001 -standardin toimintaperiaatteen

Tässä webinaarissa keskitymme ISO 9001 -standardin hyötyihin ja siihen, miten standardia on järkevää soveltaa.

Lisäksi konsulttimme avaa sinulle 10 minuutissa ISO 9001 -standardin toimintaperiaatteen.

ISO 9001 -standardi tuottaa konkreettisia hyötyjä yrityksen arkeen

ISO 9001 -standardi tuottaa helpotusta muun muassa seuraaviin asioihin:

  • Arjen sujuvuuteen – vastuiden, roolien ja prosessien kuvaamisen avulla arki rullaa helpommin.
  • Konkreettisia työkaluja liiketoiminnan johtamiseen, kuten johdon katselmukset, sisäinen auditointi, riskienhallinta, toiminnan mittaaminen ja poikkeamien hallinta.
  • Liiketoiminnan läpinäkyvyys – prosessien kuvaamisen avulla organisaatio lisää toimintansa läpinäkyvyyttä ja auttaa prosessien visualisoinnin avulla henkilöstöään ymmärtämään liiketoiminnan kokonaisuutta sekä sitä, miten oma työpanos vaikuttaa asiakkaalle tuotettavaan palveluun tai tuotteeseen.

Mitä ISO 9001 -standardista on hyvä tietää?

Perustana ISO-standardeilla on yhteinen perusrakenne, jonka taustalla vaikuttaa PDCA-malli (Plan-Do-Check-Act) eli sitoutuminen elinkaariajatteluun ja jatkuvaan parantamiseen.

Standardit noudattavat samaa perusrakennetta, jossa on 10 päälukua, joista keskeisiä ovat luvut 4 – 10. ISO 9001 -standardin sisällysluettelo:

  1. Soveltamisala
    2. Velvoittavat viittaukset
    3. Termit ja määritelmät
    4. Toimintaympäristö – liittyy PDCA-mallin Plan eli Suunnittele-osioon.
    5. Johtajuus – liittyy PDCA-mallin Plan eli Suunnittele- ja Act eli Toimi-osioihin.
    6. Suunnittelu – liittyy PDCA-mallin Plan eli Suunnittele-osioon.
    7. Tukitoiminnot – liittyy PDCA-mallin Plan eli Suunnittele-osioon.
    8. Toiminta – liittyy PDCA-mallin Do eli Toteuta-osioon.
    9. Arviointi –liittyy PDCA-mallin Check eli Arvioi-osioon.
    10. Parantaminen – liittyy PDCA-mallin Act eli Toimi-osioon.

Näin aloitat ISO 9001 -standardin hyödyntämisen – 7 vinkkiä

  1. Varmista, että organisaatiosi johto on sitoutunut ISO 9001 –standardin mukaiseen toimintaan – ideaalitilanteessa tarve tunnistetaan johdon toimesta.
  2. Hanki ISO 9001 -standardi. Suomessa ISO-standardin voi hankkia SFS Suomen Standardit ry:lta.
  3. Hanki koulutusta standardista.
  4. Pohdi tarvitseeko organisaatiosi uuden järjestelmän standardin mukaisen toiminnan tueksi – voidaanko hyödyntää olemassa olevia järjestelmiä vai tulisiko hankkia oma ohjelmisto laatujärjestelmälle.
  5. Määritelkää onko tavoitteenanne standardin hyödyntäminen ja/tai sertifiointi.
  6. Resurssoi projekti.
  7. Osallista ja kouluta.