Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Skip to content

Laatujärjestelmän sisältö

Kirjoittaja:

Näitä asioita laatujärjestelmän on hyvä sisältää – Muista nämä 4 tasoa

Voit lähestyä laatujärjestelmää sen sisällön eli järjestelmään dokumentoitavan tiedon kautta. Laatujärjestelmän sisällön voi jakaa 4 osaan:

  1. Periaatetaso,
  2. rakennetaso,
  3. prosessi- eli tekemisen taso ja
  4. sisältötaso.

Laatujärjestelmän sisällön ylläpitoon ja kehitykseen liittyy vahvasti organisaatiosi johto

Alla olevaan kuvaan on kuvattu millainen rooli organisaatiosi johdolla on laatu- tai toimintajärjestelmän ylläpidossa.

1. Laatujärjestelmän periaatetaso

Periaatetasolle kuuluvat seuraavanlaiset kokonaisuudet:

  • Arvot, periaatteet, politiikat, lait.
  • Tämä taso on organisaation johdon vastuulla.

2. Laatujärjestelmän rakennetaso

Rakennetasolle kuuluvat seuraavanlaiset kokonaisuudet:

  • Organisaatiorakenne, viitekehys hallintajärjestelmälle/laatujärjestelmälle.
  • Tämä taso on organisaation johdon vastuulla.

3. Laatujärjestelmän tekemisen taso eli prosessitaso

Tekemisen tasolle eli prosessitasolle kuuluu:

  • Työketjujen kokonaisuus (johtamisen prosessit, ydin- ja tukiprosessit), asioiden sujuvuus, missä tehdään mitäkin ja kuka tekee, hajautetut versus keskitetyt tekemiset, palvelukartta / prosessikartta / järjestelmäsalkku, tiedon laadun määrittely.
  • Tämä taso on päälliköiden/prosessien omistajien vastuulla.

4. Laatujärjestelmän sisältötaso

Laatujärjestelmän sisältötasolle kuuluu seuraavanlaiset kokonaisuudet:

  • Vakioidut käytännöt, palvelukuvaukset, työohjeet, lomakkeet, miten tieto virtaa prosesseissa – onko tärkeää ja onko tieto käytettävää.
  • Tämä taso on prosessien tekijöiden/toteuttajien vastuulla.

Muistilista laatujärjestelmän sisällölle:

  • Missio, visio, arvot.
  • Strategia.
  • Toimintaperiaatteet ja rakenteet.
  • Toimintakäsikirja/kirjat: Laatu, ympäristö, työturvallisuus ja työhyvinvointi.
  • Prosessikuvaukset.
  • Menettely- ja toimintaohjeet.
  • Työohjeet ja -mallit.
  • Viiteasiakirjat eli lait, asetukset. direktiivit, standardit, määräykset ja normit.

Miten Arter voi auttaa yritystäsi laadunhallinnassa?

  • Arterin asiantuntijat auttavat organisaatiotasi toimimaan ja dokumentoimaan toimintanne standardien vaatimusten mukaisesti. Rakennat kanssamme esimerkiksi ISO 9001 mukaisen laatujärjestelmän.
  • Olemme kumppani toiminnan kehittämisessä. Kauttamme saat koulutusta ja konsultointia aiheeseen liittyen.
  • Tarjoamme suomalaisen alustan, IMS-ohjelmiston, toimintajärjestelmän rakentamiseen,
    kehittämiseen ja ylläpitoon.

👉 Tutustu tästä suomalaiseen IMS-ohjelmistoon, jonka avulla voit rakentaa organisaatiollesi oman laatujärjestelmän.

Laatujärjestelmän rakentaminen suunnitteilla? Ymmärrä laatujärjestelmän ydin 10 minuutissa

Pikaopaslataus: Laatujärjestelmän rakentaminen

This field is for validation purposes and should be left unchanged.