IMS-ohjelmiston käyttöönotto

Millaisia vaiheita IMS-ohjelmiston käyttöönotossa on?

Jaa myös muille

Toimintajärjestelmän käyttöönotossa on monia vaiheita hankintapäätöksen jälkeen ja ne saattavat vaihdellakin eri organisaatioissa tilanteen mukaan. Esittelen seuraavassa tyypillisimmät askeleet asennuksesta sähköisen alustan jalkauttamiseen saakka.

Asennus

Aivan ensimmäiseksi pitää ohjelmisto asentaa joko asiakkaan omalle palvelimelle (sisä- tai ulkoverkkoon) tai toimittajan omalle ylläpitämälleen palvelimelle. Mikäli asiakas valitsee pilvipalvelun, niin me huolehdimme varmistuksista ja päivityksistä. Myös asiakaskohtaisten kysymysten selvittely on sujuvampaa, kun teknisellä tuellamme on välitön pääsy asiakkaan ympäristöön. Asennuksen yhteydessä on hyvä huomioida myös pääkäyttäjän koulutus, katso vaikkapa etäkoulutukset 14.12. ja 22.3.

Käyttökoulutus

IMS-ohjelmistoon on mahdollista saada koulutusta, jossa harjoitellaan toiminnallisuuksia kouluttajan ympäristössä. Usein on hyödyllistä ensin perehtyä alustan eri mahdollisuuksiin ja vasta tutustumisen jälkeen pohtia käyttöä omassa organisaatiossa. Katso esimerkiksi Rikun neloset.

Workshopit

Asiakkaan omassa ympäristössä ryhdytään kouluttajan johdolla soveltamaan uutta tietoa: miten ohjelmistoa hyödynnetään eri tyyppisten käyttäjien tarpeisiin? Miten järjestelmä luodaan palvelemaan organisaation eri osia? Millaisia rakenteita eri osioihin kannattaa tehdä? Workshopeissa opetellaan ohjelmiston käyttöä tuotantoympäristössä oman organisaation sisällöllä.

Käyttöönotto

Käyttöönotto voi tapahtua vähitellen, yksi tai useampi osio kerrallaan tai suurempina kokonaisuuksina. Viimeistään käyttöönotossa pitää olla mietittynä käyttöoikeudet ja käyttäjäryhmät. Käyttöönoton aikana asiakas voi niin halutessaan kouluttaa itse katsoja-käyttäjät. Sisällön konsultointia voi tilata meiltä tarpeen mukaan käyttöönoton eri vaiheissa.

Käytön tuki

Ohjelmiston käyttöä tukee toimittajan tekninen tuki (helpdesk@arter.fi) ja asiakaspalvelu puhelimitse (09 – 8683 3630). Toimittaja julkaisee ohjelmistosta uusia versioita ja oheismateriaalia päivityspaketteihin liittyen (https://www.arter.fi/muutoslokit-ims/) Pilvipalvelimien asennukset päivitetään ilman erillistä pyyntöä asiakkaalta.

Vertaistuki

Kokemus on osoittanut, että asiakkaillamme on paljon opittavaa toisiltaan yli toimialarajojen. Toisia asiakkaita on mahdollista tavata vaikkapa avoimissa koulutuksissa (tutustu koulutuskalenteriin. Referenssikäyntiä suunnittelevia pyydetään ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun.

Missä vaiheessa teidän käyttöönottonne on? Keskustelen mielelläni kanssanne etenemisestä IMS-ohjelmiston kanssa.

Tagged , , .

Liisamari Seppälä toimii Arterin asiakasvastaavana. Liisamarin tehtävänä on löytää niitä tapoja, joilla voimme tukea asiakkaitamme tomintajärjestelmätyössä.