Podcast

Laatulöpinät Podcast: Auditointi osana toiminnan kehittämistä

Tervetuloa vuoden ensimmäisen podcast-jakson pariin! Aiheenamme jaksossa on auditointi, ja erityisesti auditoinnin tarkoitus, tehtävät sekä toteuttaminen. Podcastissa kuulemme Laatulöpinöille tuttuun tapaan ajatuksia ja pohdintaa kuudesta auditointeihin liittyvästä uskomuksesta, jotka voivat olla totta, tarua, tai jotain siltä väliltä. Väittämiä pohtivat tällä kertaa laadunhallinnan asiantuntija Markus Meurman, sekä asiakasvastaavana toiminut Paula Järvilehto.

Jos poikkeamia on, ne pitää löytää. Niitä ei kuitenkaan tarvitse alkaa keksiä.

Auditoinnin ydin on vaatimustenmukaisuus ja toiminnan poikkeamien tunnistaminen, mutta positiivinen ja kannustava palaute osana auditointiraporttia auttaa luomaan kokonaisvaltaisemman, liiketoimintaa kehittävän analyysin, joka tuottaa myös auditoitavalle organisaatiolle enemmän arvoa. Tämä toiminnan kehittäjän rooli saattaa kuitenkin auditoinneissa usein unohtua. Kokemuksen karttuessa organisaatioissa kannattaakin varmistaa, että sisäinen auditointiprosessi ja auditointimenetelmät tukevat vaatimustenmukaisuuden tarkastuksen lisäksi kehitysmahdollisuuksien tunnistamista.

Miten palveluja voi tai kannattaa auditoida? Miten pienten ja isompien yritysten sisäiset auditoinnit eroavat toisistaan? Entä onko auditoijana toimiminen hauskaa? Kuuntele alta podcast, jossa kuulet vastaukset mm. näihin kysymyksiin.

Podcast-jakson 6 väittämää:

  1. Auditointi tarkoittaa sitä, että tarkistetaan onko asiat tehty oikein.
  2. Auditointi keskittyy vain tuotteisiin, palveluja ei voi auditoida.
  3. Auditoinnin tärkein tehtävä on antaa positiivista, kannustavaa palautetta auditoitavalle kohteelle.
  4. Auditoijana toimiminen on hauskaa.
  5. Sisäinen auditointi pienissä yrityksissä voi olla melkoista teatteria.
  6. Auditointi on laatupäällikön työkalu, ja muiden ei tarvitse vihkiytyä sen saloihin.

Oivaltavia kuunteluhetkiä Laatulöpinöiden parissa! 

Kuuntele podcast:

Suosittelemme:

Podcast-juontajana Laatulöpinöissä toimi Arterin asiantuntijapalveluiden päällikkönä toiminut Markus Meurman. Markuksen mottona on: ”Laatu on hauskaa”, ja laadunhallinta onkin ollut lähellä hänen sydäntään jo heti uran alkuajoista lähtien.

Liittyvät materiaalit