Blogi

Kokonaisarkkitehtuurin ja tiedolla johtamisen yhdistäminen – 3 askelta

2024 tammikuussa saimme Tiedonhallintamallin hyödyntäminen tiedolla johtamisessa -webinaariin vieraaksemme Creatido Oy:n Juuse Montosen, jonka kanssa kävimme läpi,

  • miten tiedolla johtamista on järkevää lähestyä,
  • miten tiedonhallintamallissa olevaa tietoa voi hyödyntää tiedolla johtamisessa ja
  • 3 askelta, joiden avulla yhdistä kokonaisarkkitehtuurin tiedolla johtamiseen.

3 askelta kokonaisarkkitehtuurin ja tiedolla johtamisen yhdistämiseen

1. Tietotarpeen kirkastaminen:
Mitä tietoa tarvitaan, jotta organisaatiota voi johtaa kohti tavoitteita?

  • Mitä tietoa tarvitaan nykyisyyden johtamisessa?
  • Mitä tietoa tarvitaan muutoksen johtamisessa?
  • Mitä tietoa tarvitaan tulevaisuuden johtamisessa?

2. Tietopääoman tunnistaminen:
Mikä on organisaation tietopääoma eli mitä tietoa on käytettävissä?

  • Eri tahoilla ja toiminnoilla on eri intressejä siitä, mitä, miten ja miksi tietoa dokumentoidaan.
  • Lähökohtaisesti intressi tulisi olla se, miten mahdollistaa organisaation tietopääoman hyödyntäminen toiminnassa ja johtamisessa eli strategian tavoitteiden saavuttamisessa.

3. Tietopääoman kuvaaminen

  1. Toiminta-arkkitehtuuri ja erityisesti prosessit lähtökohdaksi – voit hyödyntää tiedonhallintamallissa olevaa pohja.
  2. Tietotarpeiden tunnistaminen keskeisten isojen prosessien ja eri roolien näkökulmasta – vertikaalisesti ja horisontaalisesti: ohjausprosessit, tukiprosessit, ydinprosessit.
  3. Käsitemallien luominen toiminnan logiikan kautta.
  4. Tietovarantojen ja tietojärjestelmien kuvaaminen – voit hyödyntää tiedonhallintamalliin dokumentoitua tietoa.
  5. Päätietoryhmien kuvaaminen tietovarantoihin.
  6. Yhteyksien luominen ja kokonaisuuden yhteen laittaminen. 

Vinkki: Hyödynnä olemassa olevaa kuvauskantaa tiedolla johtamisen kehittämisessä ja laajentamisessa. Kehitystyötä voi toteuttaa vaikkapa osakokonaisuus kerrallaan.

Suosittelen tutustumaan myös:

Kirjoittaja

Arterin Head of Sales & Marketing Mikko Hiltunen toimii myynti- ja markkinointitiimin esihenkilönä ja vastaa myynnin ja markkinoinnin kehittämisestä. Asiakastyössä Mikkoa kiehtoo erityisesti liiketoiminnan kehittäminen, kokonaisuuksien hallinta, muutosten läpivienti ja laatutyö. Kesäisin Mikon löytää useimmiten golfkentältä, jossa palloja menee hukkaan vain joka toisella lyönnillä.

Liittyvät materiaalit