Blogi
Liiketoiminnan kehittäminen – Esimerkkejä parhaista käytännöistä
Julkaistu 14.07.2017
Tässä blogiartikkelissa Liiketoiminnan kehittäminen – Esimerkkejä parhaista käytännöistä, käydään läpi esimerkkejä toimivampaan liiketoiminnan kehittämiseen.
MALCOLM BALDRIGE 2006
Mark Blazey: ”Insights To Performance Excellence 2006”
Johtajuus
• Kaikki ylimmän johdon edustajat ovat aktiivisesti ja merkittävällä aikapanoksella mukana suorituskyvyn jatkuvassa parantamisessa.
• Ylimmän johdon edustajat ovat tiiviisti ja aktiivisesti mukana tavoitteiden asettamisessa ja maastouttamisessa.
• Ylimmän johdon jäsenet toimivat itse organisaation arvojen mukaisesti ja viestivät niistä ja edellyttävät arvojen mukaista toimintaa kaikilla organisaatiotasoilla.
• Ylimmän johdon edustajat osallistuvat itse jatkuvan parantamisen tiimeihin ja soveltavat itse laatutyökaluja.
Strateginen suunnittelu
• Strategiset päämäärät ja tavoitteet ilmaistaan mitattavissa olevina määrittelyinä.
• Strategiaprosessissa kaikilla organisaatiotasoilla on mahdollisuus tuoda näkemyksiään esille.
Asiakas- ja markkinatuntemus
• Asiakastarpeiden ja –kokemusten tunnistamiseen käytetään erilaisia keinoja kuten asiakastutkimukset, fokusryhmät, web-pohjaiset asiakaskyselyt jne.
• Avaintuotteiden ja palveluiden piirteiden tärkeyttä asiakkaille tutkitaan, jotta tiedetään mikä saa asiakkaat suosittelemaan ja pysymään lojaaleina.
• Asiakastarpeet tunnistetaan ja ryhmitellään asiakassegmentteittäin.
Mittaaminen, analysointi ja suorituskyvyn arviointi
• Päätöksenteko perustuu tosiasioihin; mittareihin ja erityyppisiin palautteisiin.
• Työntekijätasolta kerättävä tieto on suunniteltu sellaiseksi, että kerättyjä tietoja voidaan yhdistää suuremmiksi kokonaisuuksiksi ja arvioida eri tasojen suorituskykyä suhteessa tavoitteisiin.
• Laaduttomuuskustannuksia mitataan ja analysoidaan parannustarpeiden tunnistamiseksi.
• Työntekijään liittyvää tyytyväisyys-, moraali-, turvallisuus-, koulutus-, tiimityö-, kannustusja palkitsemistietoa säilytetään.
Henkilöstö
• Esimiehet kaikilta organisaatioportailta edellyttävät, että henkilöstö osana työtään kehittää ja parantaa työnsisältöä ja toimintatapoja.
• Henkilöstön kaikkien kykyjen hyödyntäminen suorataan perusarvo.
• Johtajat käyttävät poikkiorganisatorisia tiimejä alentaakseen organisatoristen raja-aitojen merkitystä.
• Tiimeillä on pääsy kaikkeen dataan, jota hyödyntäen he voivat parantaa omaa työtään.
• Henkilöstön mielipiteitä ja näkemyksiä kuunnellaan aktiivisesti.
Prosessien hallinta
• Asiakastarpeiden muuntamisessa tuotteiden, palveluiden ja prosessien ominaisuuksiksi ja vaatimuksiksi käytetään systemaattisia, iteratiivisia menetelmiä kuten QFD:tä.
• Tuotevaatimukset käännetään prosessivaatimuksiksi ja mittareiksi, joilla varmistetaan prosessin yhtenäinen toiminta.