Blogi

Kokonaisarkkitehtuuri ei ole kirosana – Poimi kuusi hyötyä yrityksellesi

Monesti sana kokonaisarkkitehtuuri luo aivan väärät mielleyhtymät. Kyse ei siis ole talojen suunnittelusta vaan organisaatioiden toiminnan kehittämisestä. Sana kokonaisarkkitehtuuri tulee englannin kielestä ”Enterprise Architecture”, joten yhtä lailla voitaisiin puhua myös yritysarkkitehtuurista.

Olemme koonneet kuusi esimerkkiä niistä lähtötilanteista, joiden takia asiakkaamme ovat lähteneet kuvaamaan organisaationsa kokonaisarkkitehtuuria. Toivottavasti näistä on apua, kun teet päätöksiä, siitä miten lähteä kehittämään teidän yritystä tai organisaatiotanne.

1. Muutoksenhallinta

Yritys kohtaa muutoksia jatkuvasti ja ne voivat luonnollisesti olla pieniä tai suuria. Muutos voi olla uuden henkilön tuleminen töihin, uuden tietojärjestelmän hankinta, vanhan palvelun poistaminen tuotevalikoimasta tai fuusio toisen yrityksen kanssa. Miten tämä muutos vaikuttaa organisaation toimintaan? Miten se vaikuttaa jokapäiväiseen työskentelyyn? Miten se vaikuttaa kaikkein tärkeimpään eli asiakkaan saamaan palveluun tai ostokokemukseen? Miten organisaationi voi varautua näihin muutoksiin? Muutoksenhallinta on yksi yleisimpiä syitä, joihin törmään, kun organisaatio suunnittelee kokonaisarkkitehtuurinsa rakentamista.

2. IT:n ja liiketoiminnan linjausten selkeyttäminen

Yritykselläsi on varmasti kovalla työllä ja tohinalla kehitetty liiketoimintastrategia. Yrityksesi koosta riippuen tietohallinnolla voi olla oma strategiansa, jolla kehittää tietojärjestelmiä. Miten nämä strategiat kohtaavat toisensa? Ovatko ne samassa linjassa? Onko tietohallinto ymmärtänyt mitä liiketoiminta haluaa? Onko liiketoiminnalle selvää mitkä palvelut ja toiminnot ovat toteutettavissa. Eli onko IT:llä ja liiketoiminnalla yhteinen kieli, joka helpottaa ja nopeuttaa kommunikaatioita yhteisten tavoitteiden tavoittelussa?

3. Tavoitetilan kuvaaminen

Toimintaa kehittäessä ja kuvatessa on hyvä miettiä kumpi on yrityksellesi ja sen työntekijöille tärkeämpää: nykytilan vai tavoitetilan kuvaaminen. Jos yritykselläsi on ISO-laatusertifikaatti, olette jo todennäköisesti kuvanneet nykytilan prosessikuvauksilla eikä ole mitenkään järjellä perusteltua lähteä kuvaamaan sitä enää uudestaan. Keskittykää sen sijaan tavoitetilaan. Mikä on yrityksenne visio? Mitä tavoitteita teillä on? Miten pääsette tavoitteisiinne? Miten liiketoimintastrategia tukee teidän visiota? Miten kehityshankkeet ovat linjassa strategian kanssa?

4. Tuki päätöksenteolle

Miten uuden tietojärjestelmän hankinta vaikuttaa yritykseni palveluprosessiin? Mihin asiakasprofiiliin muutos vaikuttaa? Mihin palveluun tai tuotteeseen uusi kehityshanke vaikuttaa? Muun muassa näihin kysymyksiin on mahdollista saada vastauksia oikein rakennetusta kokonaisarkkitehtuuriympäristöstä. Kun olette kuvanneet asioiden väliset yhteydet ja rajapinnat, näiden vastausten löytäminen on muutaman hiiren klikkauksen päässä kaikkien työntekijöidenne käytettävissä.

5. Kokonaisuuden hallinta

Yrityksen kokonaiskuvan ymmärtäminen on yksi johtajan tärkeimpiä työkaluja. Miten tämä päätös vaikuttaa mihinkin osaan meidän yrityksestä? Onko päätös liiketoiminnan kannalta oikea? Mikä vaikutus päätöksellä on liikevaihtoon ensi neljännekselle? Entä vaikutus viiden vuoden päähän? Päätöksien tekeminen on haastavaa ja kaikki lisäinformaatio, joka helpottaa oikean päätöksen tekemistä, on enemmän kuin suotavaa.

6. Prosessien kuvaaminen

Prosessien kuvaaminen on yksi asiakkaidemme kokonaisarkkitehtuurin keskeisimpiä tavoitteita. Prosessit auttavat ymmärtämään, miten työ tehdään. Prosesseilla saadaan luotua standardi ja tehokas toimintatapa jokaiseen palveluvaiheeseen. Standardoinnilla saadaan aikaan laatua ja laatu on tehokkuutta. Prosessit auttavat uutta työntekijää perehdytys vaiheessa. Prosessit auttavat johtajaa tehostamaan virtaustehokkuutta ja nopeuttamaan asiakkaan kokemaa palvelua.

Lataa työn tueksi ilmainen pikaopas:

Lomakkeen täyttämällä saat itsellesi Kokonaisarkkitehtuurin pikaoppaan

Lähettämällä hyväksyn, että antamani henkilötiedot tallennetaan Arter Oy:n suoramarkkinointirekisteriin.

Liittyvät materiaalit