Minkälaista osaamista markkinoijalta tulevaisuudessa vaaditaan?

Minkälaista osaamista markkinoijalta tulevaisuudessa vaaditaan?

Jaa myös muille

Työelämä muuttuu kiihtyvällä tahdilla ja pakottaa asiantuntijat jatkuvasti kehittämään osaamistaan. Koska kaikessa ei voi olla paras, omasta oppimisestaan kannattaa tehdä strateginen valinta. Mitä markkinoijan kannattaa sitten ottaa haltuun varmistaakseen taitotasonsa tulevaisuudessa? Kerron tässä blogissa tämän päivän työelämän trendeistä ja mitä niiden ja oma osaamisen suhteen kannattaa tehdä. Aloitetaan osaamisvaatimuksista, jotka eivät ole markkinoinnin ammattilaisille spesifejä, vaan jotka ovat hyödyllisiä kaikissa asiantuntijatehtävissä.

Tulevaisuuden osaamisvaatimus #1

Kriittinen ajattelu ja kompleksinen ongelmanratkaisu

Saatavillamme olevan tiedon määrä on kasvanut räjähdysmäisesti elinikämme aikana. Ylitsevuotavainen uutisvirta on häivyttänyt rajaa toden ja epätoden sekä relevantin ja epärelevantin välillä. Samalla, kun näkökulmat ovat avartaneet maailmankuvaamme, oma vastuumme tiedon kriittisestä arvioinnista on kasvanut.

Kun kaikki maailman tieto on muutaman näpäytyksen päässä ja tekoäly tarjoilee siitä koosteita ja analyyseja, asiantuntijan tehtävänä on ymmärtää. Asiantuntijan tulee ymmärtää, miksi mikäkin tieto on tärkeää ja miten sitä voi hyödyntää kompleksisessa ongelmanratkaisussa.

Miten voisin kehittyä tässä?

Lue – ja perehdy asioihin. Keskustele asioista ihmisten kanssa, jotka ovat kanssasi eri mieltä. Hanki mentori, joka haastaa ajatuksiasi. Perustele, kyseenalaista ja ole valmis oppimaan.

 

Tulevaisuuden osaamisvaatimus #2

Luovuus

Luovuus on lentänyt rytinällä tulevaisuuden taitojen listauksiin. Ihminen on työssään pitkään pyrkinyt toimimaan koneen lailla, mutta teknologian kehitys on ajanut ohitsemme jo monella raiteella. Tietokoneen laskentatehon kasvua ei kuitenkaan tarvitse pitää vihollisena. Päinvastoin tekoälyn ja robotiikan kehittyminen voi vapauttaa meidät toistotyöstä käyttämään luovuuttamme.

Kompleksinen ongelmanratkaisu vaatii luovuutta. Luovuus taas kaipaa muutosmyönteisyyttä. Tätä voisi kutsua myös rohkeudeksi kehittyä.

Mitä tämä tarkoittaa urani kannalta?

Poikkeavuus lisää luovuutta, joten unohda illuusio täydellisestä CV:stä ja uskalla monipuolistaa osaamistasi. Monimuotoisuus tutkitusti rikastuttaa päätöksentekoa ja parantaa organisaatioiden kyvykkyyttä toimia menestyksekkäästi. Älä siis arastele ottaa vastaan töitä oman urapolkusi ulkopuolelta, vaan kerrytä kokemusta rohkeasti.

 

Tulevaisuuden osaamisvaatimus #3

Ihmissuhdetaidot ja emotionaalinen älykkyys

Kun töistämme tulee koneiden töitä, meidän kannattaa keskittyä siihen, mikä tekee meistä ihmisiä. Emotionaalisuus on erottamamaton osa ihmisyyttä ja se vaikuttaa päätöksentekoomme – halusimme sitä tai emme.

Miten voin kasvattaa sosiaalista älykkyyttäni?

Harjoittele tietoisuutta ja tunteiden säätelyä. Tunnista motivaatiosi lähteet. Harjoita empatiaa arjessasi. Kehitä ihmissuhdetaitojasi. Ota vastaan se myyntityö ja ilmoittaudu kesäleirin ohjaajaksi. Arvosta ihmissuhteitasi.

 

Entä mitä osaamista juuri markkinoijalta vaaditaan?

Olemme Arterilla jakaneet markkinoijan osaamisvaatimukset kolmeen osa-alueeseen: bisnesymmärrykseen, markkinoinnin toteuttamiseen vaadittaviin taitoihin sekä työn johtamiseen. Kehittämällä näitä osaamisalueita vahvistamme organisaatiomme kyvykkyyksiä menestyä.

Bisnesymmärrys

  • Mitä on markkinointi ja brändin rakentaminen – ja miksi niitä tehdään?
  • Mitkä ovat B2B-markkinoinnin erityispiirteet? Mitkä ovat toimialan tunnuspiirteet ja mihin ne vaikuttavat?
  • Keitä ovat asiakkaamme ja mitä he tarvitsevat? Mitä trendejä markkinalla on ja mistä meidän kannattaa kiinnostua?
  • Miten voimme toteuttaa tarkoituksenmukaista markkinointia, jolla pääsemme liiketoiminnallisiin tavoitteisiin?
  • Mitä meidän kannattaa ylipäänsä mitata ja minkälaisia tavoitteita meidän kannattaa markkinoinnille asettaa?

Kielellisen ja visuaalisen viestinnän taidot sekä tekninen osaaminen

  • Sujuva kirjallinen ilmaisutaito sekä erilaisten tyylilajien hallinta.
  • Kyky tuottaa graafisia töitä, valokuvia, videota ja ääntä.
  • Osaaminen tai valmius oppia näihin tarvittavien ohjelmistojen ja palvelujen käyttö.

Oman työn ja yhteistyön johtaminen

  • Markkinoinnin tavoitteiden määrittely strategisten tavoitteiden tueksi.
  • Resursoinnin arviointi sekä sen toteutumisen järjestäminen.
  • Viestiminen työn merkityksestä ja aiheen myyminen sisäisesti.
  • Kyky vastaanottaa ja hyödyntää muutosta.

Miten monta näistä taidoista sinulta jo löytyy takataskustasi? Entä mitä haluaisit oppia? Jos kiinnostuit Arterista tulevana työpaikkanasi, ota meihin yhteyttä avoimen hakemuksen kautta!

Tagged .

Greete Kriik on Arterin markkinointi- ja viestintäpäällikkö.