Blogi
Blogi
Julkaistu 17.04.2019 kirjoittaja Greete Kriik
Työelämä muuttuu kiihtyvällä tahdilla ja pakottaa asiantuntijat jatkuvasti kehittämään osaamistaan. Koska kaikessa ei voi olla paras, omasta oppimisestaan kannattaa tehdä strateginen valinta. Mitä markkinoijan kannattaa sitten ottaa haltuun varmistaakseen taitotasonsa tulevaisuudessa? Kerron tässä blogissa tämän päivän työelämän trendeistä ja mitä niiden ja oma osaamisen suhteen kannattaa tehdä. Aloitetaan osaamisvaatimuksista, jotka eivät ole markkinoinnin ammattilaisille spesifejä, vaan jotka ovat hyödyllisiä kaikissa asiantuntijatehtävissä.
Tulevaisuuden osaamisvaatimus #1
Saatavillamme olevan tiedon määrä on kasvanut räjähdysmäisesti elinikämme aikana. Ylitsevuotavainen uutisvirta on häivyttänyt rajaa toden ja epätoden sekä relevantin ja epärelevantin välillä. Samalla, kun näkökulmat ovat avartaneet maailmankuvaamme, oma vastuumme tiedon kriittisestä arvioinnista on kasvanut.
Kun kaikki maailman tieto on muutaman näpäytyksen päässä ja tekoäly tarjoilee siitä koosteita ja analyyseja, asiantuntijan tehtävänä on ymmärtää. Asiantuntijan tulee ymmärtää, miksi mikäkin tieto on tärkeää ja miten sitä voi hyödyntää kompleksisessa ongelmanratkaisussa.
Lue – ja perehdy asioihin. Keskustele asioista ihmisten kanssa, jotka ovat kanssasi eri mieltä. Hanki mentori, joka haastaa ajatuksiasi. Perustele, kyseenalaista ja ole valmis oppimaan.
Tulevaisuuden osaamisvaatimus #2
Luovuus on lentänyt rytinällä tulevaisuuden taitojen listauksiin. Ihminen on työssään pitkään pyrkinyt toimimaan koneen lailla, mutta teknologian kehitys on ajanut ohitsemme jo monella raiteella. Tietokoneen laskentatehon kasvua ei kuitenkaan tarvitse pitää vihollisena. Päinvastoin tekoälyn ja robotiikan kehittyminen voi vapauttaa meidät toistotyöstä käyttämään luovuuttamme.
Kompleksinen ongelmanratkaisu vaatii luovuutta. Luovuus taas kaipaa muutosmyönteisyyttä. Tätä voisi kutsua myös rohkeudeksi kehittyä.
Poikkeavuus lisää luovuutta, joten unohda illuusio täydellisestä CV:stä ja uskalla monipuolistaa osaamistasi. Monimuotoisuus tutkitusti rikastuttaa päätöksentekoa ja parantaa organisaatioiden kyvykkyyttä toimia menestyksekkäästi. Älä siis arastele ottaa vastaan töitä oman urapolkusi ulkopuolelta, vaan kerrytä kokemusta rohkeasti.
Tulevaisuuden osaamisvaatimus #3
Kun töistämme tulee koneiden töitä, meidän kannattaa keskittyä siihen, mikä tekee meistä ihmisiä. Emotionaalisuus on erottamamaton osa ihmisyyttä ja se vaikuttaa päätöksentekoomme – halusimme sitä tai emme.
Harjoittele tietoisuutta ja tunteiden säätelyä. Tunnista motivaatiosi lähteet. Harjoita empatiaa arjessasi. Kehitä ihmissuhdetaitojasi. Ota vastaan se myyntityö ja ilmoittaudu kesäleirin ohjaajaksi. Arvosta ihmissuhteitasi.
Olemme Arterilla jakaneet markkinoijan osaamisvaatimukset kolmeen osa-alueeseen: bisnesymmärrykseen, markkinoinnin toteuttamiseen vaadittaviin taitoihin sekä työn johtamiseen. Kehittämällä näitä osaamisalueita vahvistamme organisaatiomme kyvykkyyksiä menestyä.
Miten monta näistä taidoista sinulta jo löytyy takataskustasi? Entä mitä haluaisit oppia? Jos kiinnostuit Arterista tulevana työpaikkanasi, ota meihin yhteyttä avoimen hakemuksen kautta!