Podcast

Laatulöpinät Podcast: Koulutusten laatu ja asiakaskeskeisyys

Tässä jaksossa aiheenamme on koulutusten laatu ja asiakaskeskeisyys. Keskustelemme muun muassa siitä, mistä tekijöistä muodostuu onnistunut ja osallistujalle arvokas koulutuskokonaisuus, sekä miten pandemia-aika on vaikuttanut koulutuskokemukseen ja yleisesti koulutusliiketoimintaan.

Jaksossa aihetta pohtii juontaja Markus Meurmanin kanssa Arterin koulutuspäällikkö Kaisa Halsas. Kaisa vastaa Arterin koulutustarjoomasta ja sen kehittämisestä. Hänen sydäntään lähellä onkin elinikäinen oppiminen ja jatkuva kehittyminen. Kaisan vinkkinä kaikille koulutusten kehittäjille on muodostaa koulutuksista toimiva ja tarkoituksenmukainen kokonaisuus juuri omalle organisaatiolle, sekä aidosti hyödyntää osallistujien palautteet oppimishetkinä, joiden avulla toimintaa voidaan kehittää.

>> Tutustu Qualitas Fennican osaamisen kehittämisen koulutuksiin koulutuskalenterissamme.

Koulutusten laatu ja asiakaskeskeisyys -podcastin 6 väittämää ovat:

  1. Avoimen koulutuksen arvo osallistujalle koostuu kolmesta tekijästä: oppimisesta, kokemuksesta ja verkostoitumista muiden osallistujien kanssa. Kahdessa onnistuminen riittää siihen, että osallistuja on tyytyväinen.
  2. Suuri ryhmä mahdollistaa esimerkit ja keskustelut useiden eri organisaatioiden näkökulmista, kun taas pieni ryhmä mahdollistaa vahvemman vuorovaikutuksen kouluttajan kanssa. Optimikoko ryhmälle on jossain näiden välillä.
  3. Hybridikoulutus, johon voi osallistua livenä tai etänä, on osallistujalle kätevä, mutta kouluttajalle pedagogisesti erittäin haastava toteuttaa.
  4. On osallistujia, jotka voisivat istua koulutuksissa päivät pitkät. Toisaalta on osallistujia, jotka saa koulutukseen vain pakon edessä. Näillä ryhmillä on koulutukselle erilaiset odotukset ja tarpeet.
  5. Koulutusliiketoiminnassa on tyypillistä, että koulutuksia joudutaan välillä perumaan. Koulutuksen järjestäjien olisi hyvä tarjota toteutumistakuuta, vaikka se lisää taloudellista riskiä.
  6. Koulutuksen vaihtoehtona on itseopiskelu. Koulutuksen hintalappu saattaakin alussa tuntua suurelta, mutta usein itseopiskelu on pitkällä aikavälillä kalliimpi vaihtoehto.

Oivaltavia kuunteluhetkiä Laatulöpinöiden parissa! 

Kuuntele podcast:

Podcast-juontajana Laatulöpinöissä toimii asiantuntijapalveluiden päällikkö Markus Meurman. Markuksen mottona on: ”Laatu on hauskaa”, ja laadunhallinta onkin ollut lähellä hänen sydäntään jo heti uran alkuajoista lähtien. Heräsikö aiheesta kysymyksiä tai kommentteja? Voit olla yhteydessä Markukseen lähettämällä sähköpostia markus.meurman@arter.fi.

>> Hyödynnä myös Arterin Materiaalipankin oppimissisällöt itseopiskelun tukena.

Puhujat

Kaisa Halsas toimii Arterin koulutuspäällikkönä. Hänen vastuullaan on Arterin koulutusten järjestäminen sekä koulutustarjonnan kehittäminen. Kaisan sydäntä lähellä on elinikäinen oppiminen ja jatkuva kehittyminen. Kaisaan voi olla yhteydessä kaikissa Arterin koulutuksiin liittyvissä asioissa, oli toiveena sitten osallistuminen avoimeen koulutukseen tai räätälöidyn organisaatiokohtaisen koulutuksen järjestäminen.

Markus vastaa Arterin asiantuntijapalveluista. Hän on taustaltaan laadunhallinnan ja johtamisjärjestelmien konsultti, jolla on kokemusta myös kansainvälisen innovaatiokilpailun järjestämisestä. Markuksen mielestä laatu on hauskaa ja hän toivoo myös asiakkaiden ajattelevan samoin. Sertifikaattihyllyltä häneltä löytyy niin Lean Six Sigma Green Belt, viiden tähden Excellence Finland -arvioijasertifikaatti kuin EFQM:n akkreditoima arvioijakouluttajapätevyys. Vapaa-ajalla (ja välillä töissäkin) hän harrastaa perheen kanssa lautapelejä, ruoanlaittoa sekä kauhuelokuvia.

Liittyvät materiaalit