Podcast

Laatulöpinät Podcast: Palvelujohtaminen kokonaisuutena

Miten määrittelisit termin palvelujohtaminen? Miten palvelujohtaminen ja palvelumuotoilu liittyvät toisiinsa? Entä miten palveluiden johtamisessa voidaan tarkastella sisäistä ja ulkoista laatua?

Lokakuun Laatulöpinät-jaksossa syvennymme palvelujohtamiseen. Palvelujohtaminen kokonaisuutena -podcast tarkastelee aihetta monesta eri näkökulmasta. Lähtökohtana palvelujohtamisessa voidaan pitää organisaation palveluiden tunnistamista ja kuvaamista. Työtä voi kuitenkin kehittää ja syventää niin pitkälle kuin itse haluaa, ja sen voi myös yhdistää organisaation muuhun kehittämistyöhön. Tärkeintä on vain lähteä liikkeelle.

Palvelujohtamisen eri näkökulmia ja soveltamiskohteita pohtivat podcastissa kuuden eri väittämän avulla juontaja Markus Meurman, sekä vierailevana asiantuntijana Sammeli Kuisma. Sammeli toimii Arterilla konsulttina ja auttaa asiakkaita erityisesti palvelumuotoilun ja palvelujohtamisen aiheiden parissa.

Oivaltavia kuunteluhetkiä Laatulöpinöiden parissa! 

Kuuntele podcast:

Podcast-jakson 6 väittämää:

1. Palvelujohtaminen ja palvelumuotoilu ovat sama asia.

2. Palveluiden johtamisella voi syventää myös kokonaisarkkitehtuurityötä.

3. Ainoa asiakkaalle näkyvä palvelujohtamisen hyöty on palvelun tasalaatuisuus.

4. Mitä enemmän palveluita on digitalisoitu ja automatisoitu, sitä paremmin ne on suunniteltu ja johdettu.

5. Sisäisten palveluiden johtaminen on resurssien tuhlaamista. Kaikki käytössä olevat resurssit kannattaa ohjata ulkoisen palvelun laadun varmistamiseen, sillä vain ulkoisten palveluiden asiakastyytyväisyydellä on merkitystä liiketoiminnalle.

6. Asiakkaan vaihtoehtojen lisääntyessä palveluiden johtaminen nousee jatkuvasti tärkeämpään asemaan. Menestyvä yritys on sellainen, joka tuntee asiakkaansa ja lunastaa tai jopa ylittää annetut lupaukset.

Laatulöpinät Podcast on Arterin podcast-sarja, jossa pohditaan yhdessä laatuun ja toiminnan kehittämiseen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja vahvassa eläviä käytänteitä.

Podcast-isäntänä Laatulöpinöissä toimii konsulttitiimin esimies Markus Meurman. Markuksen mottona on: ”Laatu on hauskaa”, ja laadunhallinta onkin ollut lähellä hänen sydäntään jo heti uran alkuajoista lähtien. Heräsikö aiheesta kysymyksiä tai kommentteja? Voit olla yhteydessä Markukseen lähettämällä sähköpostia markus.meurman@arter.fi tai Twitterissä @MMeurman.

Puhujat

Sammeli on Arterin liiketoimintakonsultti, joka on erityisesti mukana auttamassa organisaatioita palveluiden kehittämisessä ja kuvaamisessa. Sammeli taitaa myös Leanin salat ja auttaa organisaatioita sekä ARCin että IMSin onnistuneissa käyttöönotoissa.  Hän on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri, joka on tehnyt töitä markkinoinnin sekä digipalveluiden parissa niin suurissa kansainvälisissä kuin pienemmissä kotimaisissa yrityksissä. Liiketoimintakonsultilta vaaditaan Sammelin mielestä kykyä ymmärtää asiakkaan tarpeet. Tämän jälkeen voidaan yhdessä etsiä sopivat toimintatavat ja ratkaisut.

Markus vastaa Arterin asiantuntijapalveluista. Markus on taustaltaan laadunhallinnan ja johtamisjärjestelmien konsultti, jolla on kokemusta myös kansainvälisen innovaatiokilpailun järjestämisestä. Hänestä laatu on hauskaa ja toivoo myös Arterin asiakkaiden ajattelevan samoin. Sertifikaattihyllyltä Markukselta löytyy niin Lean Six Sigma Green Belt, viiden tähden Excellence Finland -arvioijasertifikaatti sekä EFQM:n akkreditoima arvioijakouluttajapätevyys. Vapaa-ajalla (ja välillä töissäkin) hän harrastaa perheen kanssa lautapelejä, ruoanlaittoa sekä kauhuelokuvia.

Liittyvät materiaalit