EvƤsteasetukset

KƤytƤmme evƤsteitƤ tarjotaksemme paremman kƤyttƶkokemuksen ja henkilƶkohtaista palvelua. Suostumalla evƤsteiden kƤyttƶƶn voimme kehittƤƤ entistƤ parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisƤltƶƤ. Sinulla on hallinta evƤsteasetuksistasi, ja voit muuttaa niitƤ milloin tahansa. Lue lisƤƤ evƤsteistƤmme.

Skip to content

Ovatko prosessikuvaukset vanhanaikaisia?

Kirjoittaja:

Prosessit ovat vanhanaikaisia, prosessijohtamisessa ihmistƤ pidetƤƤn tyhmƤnƤ ja prosessit tappavat luovuuden.ā€

Tässä muutamia esimerkkejä negatiivisesta suhtautumisesta prosesseihin. Prosesseja pidetään tunkkaisena tuulahduksena menneisyydestä, jolloin ihmiset sijoitettiin standardoiduksi palaseksi standardoituun prosessiin linjaston ääressä ja ainut mitä häneltä odotettiin, oli toimimista prosessin mukaan.

Prosessimaisen lƤhestymistavan hyƶdyt organisaation toimintaan ovat:

  • Prosessit kannustavat jatkuvaan kehittymiseen ja uuden luomiseen.
  • Prosessit virheiden vƤhentƤjƤnƤ – hyvin kuvattujen prosessien avulla tyƶt sujuvat laadukkaammin, virheiden syyt ja kehityskohteiden tunnistaminen helpottuu.
  • Prosessien avulla kuvaat organisaation tƤrkeimmƤt toiminnot.
  • LisƤksi prosessikuvaukset toimivat hyvƤnƤ perehdytysvƤlineenƤ ja dokumentaationa, josta voi tarkistaa miten tietty asia tehtiinkƤƤn.

Prosessiajattelu tƤnƤƤn – prosessikuvauksilla helpotetaan arkea, tunnistetaan prosessien uhkia ja mahdollisuuksia, kehitetƤƤn toimintaa ja vastataan sidosryhmien vaatimuksiin

EdellƤ kuvattu ajattelumalli on kaukana nykypƤivƤn yksilƶkeskeisestƤ ja luovuutta korostavasta ajattelusta. TƤmƤn kanssa on helppo olla samaa mieltƤ. Mutta onko tuossa todella prosessijohtamisen ydin? Ei ole.

Parhaimmillaan prosessijohtamista soveltavassa organisaatiossa nimenomaan kannustetaan parempien toimintatapojen kehittƤmiseen ja sitƤ kautta myƶs luovuuteen.

Tänäpäivänä prosessikuvauksilla helpotetaan arkea, tunnistetaan prosessien uhkia ja mahdollisuuksia, kehitetään toimintaa ja vastataan sidosryhmien vaatimuksiin. 

Prosessi luovuuden mahdollistajana

Vanha latuvertaus lienee paikallaan. Kun lƤhdet hiihtelemƤƤn umpihankeen ja tekemƤƤn latua, ensimmƤinen kierros on yleensƤ se hankalin. TƤytyy tehdƤ pƤƤtƶksiƤ mistƤ kohtaa menet ja raivata samalla latua auki.

Toisella kierroksella nƤet jo mahdolliset virheet. Jos jossain kohtaa ladusta paistaakin lƤpi hiekka, osaat kiertƤƤ sen. Toisaalta taas hyvƤksi havaitut reitit kovettuvat helpommaksi hiihtƤƤ jo toisella kierroksella ja itsellƤsi jƤƤ aikaa keskittyƤ joko lisƤƤmƤƤn vauhtia tai ideoimaan uusia laturetkiƤ.

Kun latu tulee myƶs muiden kƤyttƶƶn, se paranee entisestƤƤn ja saattaapa olla, ettƤ joku lƶytƤƤ myƶs turhia mutkia, jotka ajan myƶtƤ suoristuvat.

Sama ilmiƶ nƤkyy myƶs prosesseissa. Kertaalleen hyvin kuvattuun prosessiin on paljon helpompi lƤhteƤ tekemƤƤn pieniƤ parannuksia ja ā€oikoreittejĆ¤ā€ kuin tehdƤ sama asia joka kerta uudelleen ilman historiatietoa siitƤ, mikƤ voi mennƤ pieleen ja mikƤ mahdollisesti on jo aiemmin mennyt pieleen.

Prosessit eivƤt siis ole vanhanaikaisia luovuuden tappajia, vaan kannustavat jatkuvaan kehittymiseen ja uuden luomiseen.

Prosessit virheiden vƤhentƤjƤnƤ

Kuvataanko prosesseja sitten sen takia, ettƤ ihmiset ovat ajattelemattomia eivƤtkƤ osaa toimia ilman kiveen hakattua prosessia? KyllƤ ja ei.

Kuvittelepa tilanne, ettƤ aloitat uudessa tyƶssƤ. Edellinen tyƶntekijƤ on ehtinyt jo lƤhteƤ paikalta jƤttƤmƤttƤ minkƤƤnlaista ohjeistusta ja muut tyƶntekijƤt eivƤt ihan tarkasti tiedƤ miten hƤn on hommansa hoitanut. He ovat nƤhneet vain lopputulokset, mutta prosessi miten siihen ollaan pƤƤsty, on menetettyƤ hiljaista tietoa.

Luultavasti fiksuna ihmisenƤ saisit hommat toimimaan, mutta luultavimmin vasta useampien yritysten ja erehdysten kautta. Ja isolla todennƤkƶisyydellƤ nuo yritykset ja erehdykset ovat niitƤ samoja, joita edeltƤjƤsi on jo kertaalleen tehnyt ennen kuin hƤn on luonut omaan tyƶhƶnsƤ sopivat prosessit. Kuinka paljon helpommalla olisit pƤƤssyt, jos sinulla olisi ollut jo edes jotenkuten kuvattu, toimiva prosessi, jolla aloittaa tyƶsi.

Prosessi olisi mahdollistanut sen, ettƤ voisit alusta asti keskittyƤ kehittƤmƤƤn toimintaa kƤyttƤmƤttƤ energiaa siihen, miten perusasiat saadaan toimimaan. TƤssƤ tapauksessa voidaan siis olettaa, ettƤ ihmiset tekevƤt samoja virheitƤ uudelleen, jos eivƤt ole niistƤ tietoisia ja siksi selkeƤsti kuvatut prosessit auttavat meitƤ.

Hyvin kuvattujen prosessien avulla tyƶt sujuvat kuin hiihto hyvin tampatulla ladulla ja meille jƤƤ enemmƤn aikaa uuden luomiseen.

Jatkuva parantaminen on olennainen osa prosessiajattelua

MenestyjƤ organisaatiot hiovat asiakastyytyvƤisyyteen vaikuttavat prosessinsa huippuunsa. He myƶs mittaavat ja optimoivat prosessejaan jatkuvasti. ProsessityƶssƤ toiminnan jatkuva parantaminen on olennainen osa ajattelu ja toimintatapaa.

Prosessit mallinnetaan, jotta niiden kulku ymmƤrretƤƤn ja tƤmƤn jƤlkeen toimintaa voidaan lƤhteƤ kehittƤmƤƤn. Jatkuva parantaminen lƤhtee strategisten tavoitteiden asettamisesta ja niiden toteuttamisesta.

Kehitystyön taustalla on siis ajatus siitä, mitä ja erityisesti miten yritys tuottaa palveluitaan paremmin kuin kilpailijansa. Pelkkä prosessien kuvaaminen ja mittaaminen ei sinällään riitä, vaan lisäksi tulee ymmärtää, miten eri toiminnot sekä ihmisten roolit linkittyvät asiakashyötyyn.

Esimerkki prosessikuvauksestaĀ 

Alla oleva prosessikuvaus on esimerkki Arterin ohjelmistojen käyttöönottoprosessista. Lue alla olevaa kuvaa vasemmasta yläreunasta lähtien:

  • Kuvaus alkaa asiakkaasta ja projektin myyneeltƤ henkilƶltƤ tulee tieto konsultointitiimin vastaavalle myydystƤ projektista mƤƤriettyjen lƤhtƶtietojen kera IMSin raportointi-toiminnallisuuden avulla.
  • Projekti resursoidaan ja vahvistetaan niin konsultin kanssa kuin asiakkaalle.
  • Konsultti tekee suunnitelman projektin toteutuksesta.
  • Konsultti valmistelee projektin.
  • Projekti toteutetaan asiakkaalle.
  • Projekti pƤƤttyy ja siitƤ kerƤtƤƤn palautetta.
  • Projektin opit kerƤtƤƤn talteen ja kƤydƤƤn lƤpi kuukausipalaverissa.
Onnistu prosessityƶssƤ - kƤyttƶƶnotto- ja konsultointiprojektin kuvaus, Markus Meurman Arter Oy
Arterin esimerkki kƤyttƶƶnotto- ja konsultointiprojektin prosessikuvauksesta. KLIKKAA KUVA ISOMMAKSI.

Kiinnostaako prosessien kuvaaminen ja kehittƤminen? Suosittelen sinun tutustuvat myƶs nƤihin sisƤltƶihin:

šŸ‘‰ Prosessien pikaopasĀ |Ā pikaopas
šŸ‘‰ Onnistu prosessityƶssƤ – nƤin saavutat tuloksiaĀ |Ā blogi & webinaari
šŸ‘‰ Prosessien kuvaaminen kolmisivutekniikalla | blogi