Olet kenties kuullut kaksi vanhaan sanontaa: ”Sitä saat, mitä mittaat.” sekä ”Mitä mittaat – Se kasvaa.” Nämä kaksi lyhyttä sanontaa pitävät sisällään mittaamisen ytimen. Meidän pitää siis osata valita ja asettaa organisaatiolle mittarit, jotka mittaavat juuri oikeita asioita, riittävällä tarkkuudella ja riittävän usein, jotta oikeiden päätösten tekeminen olisi mahdollista ja ohjaava vaikutus olisi tehokasta.
Valitse organisaatiolle sopiva mittaristo
Kun organisaatio on mahdollisimman hyvin kartoittanut oman toimintaympäristönsä ja tulevaisuuden tahtotilan on sopiva hetki pohtia näitä tukevaa mittaristoa, joka toimisi mahdollisimman tehokkaasti takaisinkytkentänä päätösten, suunnitelmien, tekemisen ja tuotosten kautta.
Takaisinkytkennän kesto vaihtelee asiayhteyteen liittyvän reagointitarpeiden mukaan. Aikajänne tulee sovittaa omaan toimintaympäristöön sopivaksi. Esimerkiksi kvartaali tarkoittaa toisilla organisaatiolla 3 kuukautta toisilla taas jopa 25 vuotta.
Käytännössä suurimmalle osalle organisaatioista toimii seuraava karkea jako:
1️⃣ nopeat operatiiviset mittarit – aikajänne: reaaliaikainen – kuukausi.
2️⃣ hitaat ns. johdon mittarit – kuukausi – vuosi.
Hyvin rakennettu mittaristo toimii yhtenä viestinnän elementtinä:
✅ Mikä organisaatiolle on tärkeää?
✅ Mikä on nykytila?
✅ Mihin pyritään ja kuinka kaukana tavoitteesta olemme?
Hankkeet ja tavoitteet strategian toteuttajina
Strategia on näkemys ja suunnitelma, millä pyritään saavuttamaan tulevaisuudessa halutut päämäärät. Päämäärät voidaan palastella aina pienempiin tavoitteisiin.
Tavoitteiden toteuttamiseksi tarvitaan taas kehityshankkeita. Näin syntyy kokonaisuus, joka voidaan osaltaan visualisoida soveltaen muun muassa Road Mapia tai Leanin Hoshin Kanria. Tärkeää visualisoinnissa on asioiden välisten kytköksien esittäminen, viesti ja osoitus koko henkilöstölle, kuinka tämän hetken kehitystyöllä on selkeä linkki ja tuki tulevaisuuden tahtotilan toteutuksessa.
Mittariston painottaminen