Mittaristo strategiatyössä

Mittaristo strategiatyössä

Jaa myös muille

Olet kenties kuullut kaksi vanhaan sanontaa: ”Sitä saat, mitä mittaat.” sekä ”Mitä mittaat - Se kasvaa.” Nämä kaksi lyhyttä sanontaa pitävät sisällään mittaamisen ytimen. Meidän pitää siis osata valita ja asettaa organisaatiolle mittarit, jotka mittaavat juuri oikeita asioita, riittävällä tarkkuudella ja riittävän usein, jotta oikeiden päätösten tekeminen olisi mahdollista ja ohjaava vaikutus olisi tehokasta.

Valitse organisaatiolle sopiva mittaristo

Kun organisaatio on mahdollisimman hyvin kartoittanut oman toimintaympäristönsä ja tulevaisuuden tahtotilan on sopiva hetki pohtia näitä tukevaa mittaristoa, joka toimisi mahdollisimman tehokkaasti takaisinkytkentänä päätösten, suunnitelmien, tekemisen ja tuotosten kautta. Takaisinkytkennän kesto vaihtelee asiayhteyteen liittyvän reagointitarpeiden mukaan. Aikajänne tulee sovittaa omaan toimintaympäristöön sopivaksi. Esimerkiksi kvartaali tarkoittaa toisilla organisaatiolla 3 kuukautta toisilla taas jopa 25 vuotta.

Käytännössä suurimmalle osalle organisaatioista toimii seuraava karkea jako:

  • nopeat operatiiviset mittarit (aikajänne: reaaliaikainen - kuukausi)
  • hitaat ns. johdon mittarit (kuukausi – vuosi)

Hyvin rakennettu mittaristo toimii yhtenä viestinnän elementtinä:

  • Mikä organisaatiolle on tärkeää?
  • Mikä on nykytila?
  • Mihin pyritään ja kuinka kaukana tavoitteesta olemme?

Hankkeet ja tavoitteet strategian toteuttajina

Strategia on näkemys ja suunnitelma, millä pyritään saavuttamaan tulevaisuudessa halutut päämäärät. Päämäärät voidaan palastella aina pienempiin tavoitteisiin. Tavoitteiden toteuttamiseksi tarvitaan taas kehityshankkeita. Näin syntyy kokonaisuus, joka voidaan osaltaan visualisoida soveltaen mm. Road Mapia tai Leanin Hoshin Kanria. Tärkeää visualisoinnissa on asioiden välisten kytköksien esittäminen, viesti ja osoitus koko henkilöstölle kuinka tämän hetken kehitystyöllä on selkeä linkki ja tuki tulevaisuuden tahtotilan toteutuksessa.

Mittaristo strategiatyössä

Tähän kokonaisuuteen tulee sovittaa oikein mitoitettu mittaristo, joka vastaa sekä johdon tarpeita päätöksen teossa ja talousseurannassa että arjen pyörityksessä ja henkilöstön motivointi- ja sitouttamiskeinona. Mittareita ei myöskään pidä olla liikaa, jotta niiden päivityksestä ja seurannasta ei tule taakkaa. Pitkään on puhuttu tasapainotetusta mittaristosta (Balanced Scorecard=BSC) ja sen puhdasoppisesta lähestymisestä (talous, asiakas, prosessit ja oppiminen/kasvu). Tämä on hyvä lähtötilanne, mutta tasapaino voi löytyä muutenkin esim. organisaatiolähtöisillä painopistealueilla. Lisäksi tasapaino tulee olla hitailla johdon mittareilla ja nopeammilla arjen mittareilla sekä tulevaisuutta ja menneisyyttä mittaavien mittareiden välillä.

Lopuksi muistutan, että mikään ei ole pysyvää. Samoin kuin toimintaympäristö muuttuu, prosessit kehittyvät ja asiakkaiden vaatimukset kasvavat jne. Samoin mittareiden tulee seurata muutosta ja kehitystä, jotta niistä saa nyt ja tulevaisuudessa täyden hyödyn ja tuen päätösten perustaksi. Me Arterilla tuemme mielellämme asiakkaiden strategiatyötä sekä toimintaa tukevan mittaripuun rakentamista.

Tuloksellista tulevaisuutta toivottaa Jari Saali

Tagged , .

Kouluttaja Jari Saalilla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus kansainvälisessä pörssiyhtiössä mm. laatu-, ympäristö- ja turvallisuusjohtajana, pääauditoijana sekä valmistuksen johtoryhmän jäsenenä. Jari on menestyksellisesti johtanut kymmeniä toiminnankehittämisen, riskienhallinnan ja turvallisuuden sekä jatkuvan parantamisen projekteja Suomessa ja ulkomailla.