QF-koulutukset

Laadunhallinnan perusteet – tunne toimintajärjestelmän viitekehykset

Ilmoittaudu koulutukseen

Tunne toimintajärjestelmän viitekehykset

Laadunhallinta- ja toimintajärjestelmillä kuvataan organisaation toimintaa kokonaisuutena. Laadunhallinnan päätarkoitus on asiakkaan vaatimuksien täyttäminen sekä pyrkimys ylittämään odotukset. Tämä onnistuu vain oman toimintaympäristön ymmärtämisen ja jatkuvan parantamisen kautta. Näin toimimalla luodaan pohja kestäville asiakas- ja kumppanisuhteille, sekä saavutetaan kaikkien sidosryhmien luottamus.

Erilaisia toimintajärjestelmän rakentamisessa käytettäviä viitekehyksiä on olemassa useita, mm. ISO 9001:2105, 14001:2015 ja 45001:2018, sekä toimialakohtaisia standardeja, jotka voidaan tarvittaessa sertifioida ulkopuolisen auditoijan tekemänä.

Tämä koulutus selkeyttää johtamiseen, prosesseihin, toimintoihin, ja jatkuvaan parantamiseen liittyviä myyttejä. Osallistujat oppivat miten laadunhallinnalla tuetaan organisaation pitkän tähtäimen visioita/strategiaa sekä päivittäistä toimintaa.

Oppimismenetelmät

Koulutuspäivä koostuu luennoista, käytännön esimerkeistä ja organisaatiokohtaisista syventävistä pohdinnoista.

Osallistujat saavat kattavan materiaalin erilaisia malleja, työkaluja, työpohjia ja välineitä organisaatiokohtaisen toimintajärjestelmän rakentamisen tueksi.

Miksi osallistua?

  • Opit laadunhallinnan peruselementit
  • Saat perustiedot ja taidot siitä miten lähteä liikkeelle toimintajärjestelmän rakentamisessa
  • Opit miten toimintajärjestelmän osat (mm. toimintaympäristön ymmärtäminen, viestintä ja riskienhallinta) tukevat toisiaan

Aikataulu

9:00
Päivän avaus
  • Esittäytyminen
  • Koulutuspäivän ohjelma ja tavoitteet
Miten liikkeelle laadunhallinnan kehittämisessä?
  • Käsitteet, määritelmät ja periaatteet
  • Tuotteen/palvelun, toiminnan ja tulosten laatu
  • Asiakkaan kriteerit, asteikko ja vertailut
  • Laatuperiaatteet ja keskeiset vaatimukset
  • Miten varmistaa laatu?
Hyvän toimintajärjestelmän piirteitä
  • Rakenne
  • Toimintajärjestelmän osat
  • Keskeiset elementit ja niiden yhteydet
  • Prosessimainen toimintatapa
11:30
Lounastauko
12:30
Viitekehykset, niiden keskeiset periaatteet ja integrointi
  • ISO 9001:2015 laatujärjestelmä
  • ISO 14001:2015 ympäristöjärjestelmä
  • ISO 45001:2018 TTT-järjestelmä (työturvallisuus, työsuojelu ja työhyvinvointi)
  • Johtamisjärjestelmästandardien yhteiset elementit
  • Riskienhallinta
  • Viestintä
Arviointi ja jatkuva parantaminen
  • Mittaaminen
  • Auditointi
  • Johdon katselmus
Miten jatkaa tästä?

Päivän yhteenveto ja keskustelua

16:00
Koulutuspäivä päättyy

Opettajat

Kouluttaja Jari Saalilla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus kansainvälisessä pörssiyhtiössä mm. laatu-, ympäristö- ja turvallisuusjohtajana, pääauditoijana sekä valmistuksen johtoryhmän jäsenenä. Jari on menestyksellisesti johtanut kymmeniä toiminnankehittämisen, riskienhallinnan ja turvallisuuden sekä jatkuvan parantamisen projekteja Suomessa ja ulkomailla.

Tomi Saarinen toimii konsulttina Arterilla. Hänen osaamisensa painottuu toimintajärjestelmien rakentamiseen, laadunhallintaan ja prosessien kehittämiseen organisaatioissa.

Tomilla on aiempaa kokemusta verkko-opetuksesta sekä start-up maailmasta, joissa nopea oppiminen ja etenkin erilaisten oppimistekniikoiden hyödyntäminen ovat keskeisessä roolissa. Asiakkaiden tarpeiden ja oppimistapojen ymmärtäminen ovat Tomille erittäin tärkeitä asioita koulutuksen menestymisen kannalta. Kun nämä asiat huomioidaan, ovat koulutukset selkeitä ja ennen kaikkea mukavia seurata.

Varaa oma koulutuspäivä organisaatioosi

Ota yhteyttä ja räätälöidään organisaationne tarpeisiin soveltuva koulutuskokonaisuus!

Ilmoittaudu

KE 08.02.2023 09:00 - 16:00 Online

Laadunhallinnan perusteet – tunne toimintajärjestelmän viitekehykset 8.2.2023

Online 650 € + ALV

PE 02.12.2022 06:20 - 06:20 Online

Online Ilmainen

Kysy lisää


Tiina Riutta toimii Arterin koulutuspäällikkönä. Hänen vastuullaan on Arterin koulutusten järjestäminen sekä koulutustarjonnan kehittäminen. Ota yhteys Tiinaan kaikissa Arterin koulutuksiin liittyvissä asioissa, oli toiveena sitten osallistuminen avoimeen koulutukseen tai räätälöidyn organisaatiokohtaisen koulutuksen järjestäminen.