Palvelumuotoilu - Koulutuksessa kysyttyä

Palvelumuotoilukoulutuksen osallistujat kysyivät – me vastaamme!

Maaliskuun alussa järjestettiin QF-koulutus aiheesta ”Palvelumuotoilun startti”. Tavoitteena oli johdattaa osallistujat palvelumuotoilun työkalujen ja menetelmien maailmaan sekä oppia asiakaslähtöisen kehittämisen perusteita. Koulutuksen lopulla osallistujat saivat esittää mieltä askarruttavia kysymyksiä, jotka liittyyvät palvelumuotoiluun.  Koska samaiset kysymykset pyörinevät muidenkin mielessä, päätimme koostaa […]

Lue koko teksti
Kokonaisarkkitehtuurin monet kasvot

Kokonaisarkkitehtuurin monet kasvot

Työnkuvani ansiosta avaan viikoittain useita keskusteluja kokonaisarkkitehtuurista. On ollut ilo huomata, miten monessa organisaatiossa työn tarpeellisuudelle on herätty. Asia on aiheuttanut niin sanottua pöhinää, usein toimintaakin, jo ennen kuin me Arterilla olemme astuneet mukaan keskusteluun. Kokonaisarkkitehtuurissa puhutaan kuitenkin, ainakin Suomessa, […]

Lue koko teksti
Prosessien kehittäminen laadunhallinnan tukena

Prosessien kehittäminen laadunhallinnan tukena

Prosessit ovat keskeinen osa mitä tahansa toiminta- tai johtamisjärjestelmää. Prosessit mahdollistavat toiminnan ymmärrettävyyden, toistettavuuden sekä jatkuvan parantamisen. Prosessit myös tuovat turvaa ja tehokkuutta päivittäiseen työhön. Kun perusasiat ovat selkeitä ja kunnossa, keskittyy työaika arvon tuottamiseen asiakkaille kaikenlaisen hukan sijaan. Mikä […]

Lue koko teksti
Tasapainoinen mittaristo ei ole minnekkään kadonnut

Tasapainoinen mittaristo ei ole minnekään kadonnut

Vuosituhannen vaihteen yksi suurimpia hypetyksiä oli tasapainoisen tuloskortin (Balanced Scorecard, BSC) hehkutus. Nyt 2020 luvun alun lähestyessä teettää töitä löytää artikkeleita aiheesta, vaikka tuloskortin tenho ei ole kadonnut minnekään. Johtamisjärjestelmästandardien päivityksessä strategia, tavoitteet ja niiden ristiriidattomuus nostettiin standardien vaatimuksiin. Tämä […]

Lue koko teksti