Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Skip to content

Laadunhallinta

Varmista jatkuva parantaminen

Laadunhallinta Cover

Mitä on laadunhallinta?

Laadunhallinta on osa organisaation strategista ja systemaattista toimintaa. Sen avulla varmistetaan, että tuotteet, palvelut ja prosessit täyttävät niille asetetut laatuvaatimukset ja sidosryhmien odotukset. Se tukee organisaation kilpailukykyä sekä asiakastyytyväisyyttä.

Kyse ei ole vain teknisistä prosesseista, vaan kokonaisvaltaisesta lähestymistavasta, joka ulottuu organisaation kulttuuriin, johtamiseen ja viestintään asti.

Laadunhallinnan seitsemän keskeistä toimintaperiaatetta ovat asiakaskeskeisyys, johtajuus, ihmisten osallistuminen, prosessimainen lähestymistapa, jatkuva parantaminen, näyttöihin perustuva päätöksenteko ja suhteiden hallinta.

Organisaatiosi laatuvaatimukset voivat perustua esimerkiksi lainsäädäntöön tai kansainvälisiin standardeihin, kuten ISO 9001 -standardiin, joka on yksi tunnetuimmista laadunhallinnan viitekehyksistä.

Laadunhallinta tarjoaa organisaatiollesi hyvät lähtökohdat toteuttaa jatkuvaa parantamista.

Arterin ratkaisut ja palvelut

Materiaalipankki ja FAQ
Lisätietoa laadunhallinnasta

Koulutukset
Ota laadunhallinnan työkalut haltuun

Ohjelmistoratkaisu
IMS laatujärjestelmän pohjaksi

Laadunhallinta Pikaopas

Tavoiteena organisaation oma laatujärjestelmä?
– lataa pikaopas

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Laadunhallinta materiaalipankki

Laadunhallinta FAQ

Laadunhallinta FAQ

Usein kysytyt kysymykset koskien laadunhallintaa

Mitä on laadunhallinta?

Mitä on laadunhallinta?

Laadunhallinta on systemaattista toimintaa, jonka tavoitteena on varmistaa, että organisaation tuotteet, palvelut ja prosessit täyttävät vaatimukset ja asiakkaiden odotukset.

Blogi: Mitä laadunhallintaan kuuluu?

Webinaari: Laadunhallintamenetelmät – suunnittele, valvo ja paranna

Miksi laadunhallinta on tärkeää?

Miksi laadunhallinta on tärkeää?

Se parantaa asiakastyytyväisyyttä, vähentää virheitä ja tukee organisaation kilpailukykyä.

Blogi: Laadunhallintaa kasvun tekijänä

Mitkä ovat laadunhallinnan perusperiaatteet?

Mitkä ovat laadunhallinnan perusperiaatteet?

Laadunhallinnan perusperiaatteet ovat: asiakaskeskeisyys, johtajuus, ihmisten osallistuminen, prosessimainen lähestymistapa, jatkuva parantaminen, näyttöihin perustuva päätöksenteko ja suhteiden hallinta.

Blogi: Laadunhallinnan 7 perusperiaatetta

Miten laadunhallinta aloitetaan?

Miten laadunhallinta aloitetaan?

Aloita johdon sitouttamisesta, nykytilan arvioinnista ja strategian määrittelystä.

Blogi: 6 askelta laadunhallinnan aloittamiseen

Miten laadunhallinta liittyy jatkuvaan parantamiseen?

Miten laadunhallinta liittyy jatkuvaan parantamiseen?

PDCA-syklistä tai Demingin laatuympyrästä lähtöisin oleva ajattelu on edelleen kaiken laatutyön, laatumallien ja standardien taustalla. PDCA-sykli tähtää jatkuvaan parantamiseen. PDCA-lyhenne tulee sanoista Plan–Do–Check–Act.

Blogi: PDCA-malli – jatkuva parantaminen käytännössä

Mitä työkaluja ja ohjelmistoja laadunhallintaan voi käyttää?
Mitä työkaluja ja ohjelmistoja laadunhallintaan voi käyttää?

Laadunhallintaohjelmiston tulisi mahdollistaa prosessien kuvaaminen ja hallinta, dokumenttien ja käsikirjojen versionhallinta, mittareiden ja raporttien seuranta sekä riskienhallinta yhdessä järjestelmässä. Esim. IMS-ohjelmisto tukee ISO-standardien mukaista toimintaa.

Blogi: Miten vahvistaa laadunhallintaa IMS-ohjelmistolla?

Mitä hyötyä ISO 9001 -standardista on?

Mitä hyötyä ISO 9001 -standardista on?

ISO 9001 -standardi tarjoaa viitekehyksen organisaatiosi laadunhallintaan, sen pohjalta voit rakentaa yrityksellesi sopivan laatujärjestelmän.

Kyseinen standardi sisältää valtavasti kollektiivista tietoa ja se on yli 50 vuoden kehityksen tulos.

Blogi: ISO 9001 -standardin lyhyt oppimäärä

Laadunhallinta koulutukset

Järjestämme kaikille avoimia koulutuksia, sekä organisaatiokohtaisia toteutuksia

OHJELMISTORATKAISU

IMS – Alusta organisaatiosi laadunhallintajärjestelmälle

IMS on suomalainen SaaS‑ohjelmisto, joka tukee laadunhallintaa, ISO‑standardien mukaista toimintaa ja helpottaa sertifiointiauditointeja. IMS-ohjelmisto kokoaa yhteen prosessit, dokumentit, käsikirjat, mittarit, raportit ja riskit.

Laadunhallintaan liittyvät vahvuudet:

  • Prosessit: Selkeät prosessikuvaukset ja linkitykset tukevat ISO-standardien mukaista toimintaa ja jatkuvaa parantamista
  • Dokumentit ja käsikirjat: Versionhallittuja ja helposti löydettävissä
  • Mittarit ja raportit: Kokoavat datan yhteen näkymään, mikä helpottaa laadun seurantaa ja esimerkiksi johdon katselmuksia
  • Riskit: Riskienhallinta on integroitu prosesseihin ja mittareihin, mikä tukee riskiperusteista ajattelua ja ennakoivaa laadunhallintaa

Haluaisitko kuulla lisää laadunhallinnan palveluista?

Ota yhteyttä suoraan Wiljamiin, tai lähetä yhteydenottopyyntö oheisella lomakkeella.

This field is for validation purposes and should be left unchanged.