Podcast

Laatulöpinät Podcast: Palvelumuotoilu – Helpommin sanottu kuin tehty?

Palvelumuotoilu terminä on herättänyt paljon innostusta, mutta myös inhostusta. Onko palvelumuotoilussa jotain uutta, vai onko se vain vanhoja menetelmiä uudessa paketissa?

Arterin Laatulöpinät Podcast-sarjan neljännessä jaksossa teemana on palvelumuotoilu. Tällä kertaa kuullaan 6 myyttiä liittyen palvelumuotoiluun, sen tarkoitukseen, filosofiaan ja työkaluihin. Markus Meurmanin kanssa tiukkoja palvelumuotoilun väitteitä pohtii Arterin vanhempi konsultti ja palvelumuotoilun palveluomistaja Elina Mäkinen.

Tuttuun tapaan kuullaan kuusi väitettä:

  1. Palvelumuotoilussa ei ole mitään uutta. Asiakaslähtöisyys ja asiakkaan osallistuminen toiminnan kehittämiseen on ollut laatuajattelun ytimessä jo kauan.
  2. Palvelumuotoilulla saadaan aikaan ehkä paremmalta tuoksuva aulatila, mutta jos halutaan oikeasti tehostaa toimintaa, pitää leanata.
  3. Palvelumuotoilu on filosofia ja jopa elämäntapa, joka koostuu useista työkaluista ja syvällisestä palvelutuotannon ymmärryksestä.
  4. Palvelumuotoilu on vain yksi ismi muiden joukossa, joka on suunniteltu konsulttipalvelujen myymiseen.
  5. Muotoiluun voi liittää minkä vaan etuliitteen. Datamuotoilu, ostomuotoilu, lepomuotoilu ja niin edespäin. Palvelumuotoilu on yksi esimerkki tästä.
  6. Palvelumuotoilulla voidaan luoda ylivoimaista kilpailuetua ahtaillakin markkinoilla.

Oivaltavia kuunteluhetkiä Laatulöpinöiden parissa!

Laatulöpinät Podcast on Arterin uusi podcast-sarja, jossa pohditaan yhdessä laatuun ja toiminnan kehittämiseen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja vahvassa eläviä käytänteitä.

Podcast-juontajana Laatulöpinöissä toimi Arterin asiantuntijapalveluiden päällikkönä toiminut Markus Meurman. Markuksen mottona on: ”Laatu on hauskaa”, ja laadunhallinta onkin ollut lähellä hänen sydäntään jo heti uran alkuajoista lähtien.

Suosittelemme tutustumaan myös:

Liittyvät materiaalit